Wady
- W razie zbytniego uzależnienia od franczyzodawcy — brak zaangażowania w prowadzoną działalność.
- Opłaty wstępne oraz opłaty bieżące.
- Stała kontrola franczyzodawcy.
- Zastrzeżone umową ograniczenia w zakresie sprzedaży czy przenoszenia praw własności do jednostki franczyzowej na osoby trzecie.
- Spadek zaufania do całej sieci niezależny od franczyzobiorcy.
- Wpływ polityki i szkodliwych decyzji franczyzodawcy na zyskowność franczyzobiorcy.
Zalety
+ Pomoc ze strony franczyzodawcy: kursy dla franczyzobiorcy i jego pracowników, wybór miejsca i identyfikacji, zakup wyposażenia, wskazówki w zakresie pozyskiwania pieniędzy, baza wiedzy, doświadczenie firmy, wsparcie pracowników franczyzodawcy.
+ Częściowa niezależność i możliwość samozatrudnienia.
+ Działalność pod znaną marką i korzystanie z jej reputacji — mniejsze ryzyko biznesowe.
+ Niższe nakłady finansowe niż przy całkowicie samodzielnym biznesie.
+ Korzyści z działań reklamowych prowadzonych w regionie lub w kraju przez franczyzodawcę.
+ Korzyści z możliwości zakupu przez franczyzodawcę towarów w dużych ilościach oraz z silnej pozycji negocjacyjnej franczyzodawcy, które wynikają z faktu istnienia i wielkości sieci franczyzowej.
+ Prawo do patentów, znaków towarowych, praw autorskich, tajemnic handlowych i wszelkich zastrzeżonych procesów i formuł franczyzodawcy.
+ Udzielanie franczyzobiorcom gwarancji terytorialnych, które chronią ich przed konkurencją ze strony franczyzodawcy i innych franczyzobiorców systemu, na określonym terytorium wokół lokalu — nie zawsze.
+ Ułatwienia w pozyskiwaniu funduszy z banków.