Dzięki zdecydowanie wyższej dynamice, w ciągu pierwszych 6 miesięcy roku ponownie wzrósł udział środków zarządzanych przez UFK w łącznej wartości oszczędności, przekraczając poziom 5%.
"Obserwowany w ciągu pierwszego półrocza wzrost nie byłby możliwy, gdyby nie utrzymujące się zainteresowanie klientów firm ubezpieczeniowych nabywaniem produktów o charakterze inwestycyjno-ochronnych" - czytamy w raporcie.
Według danych zebranych z firm ubezpieczeniowych, składka brutto pozyskana do produktów z funduszem kapitałowym wyniosła w pierwszym półroczu 6,6 mld zł. To o 24,6% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
O ostatecznej wysokości salda decyduje również wartość odszkodowań i świadczeń wypłaconych klientom ubezpieczycieli z tytułu produktów z funduszem kapitałowym. Według szacunków Analiz Online, wzrosło ono w stosunku do pierwszych sześciu miesięcy poprzedniego roku o ponad 40%, jednak kwota ta jest nadal istotnie niższa niż przypis.
Drugim czynnikiem, który decydował o wzroście aktywów zgromadzonych w UFK, była koniunktura na warszawskiej giełdzie. Na koniec czerwca 45% środków pozyskanych przez te fundusze było bezpośrednio lub pośrednio (dzięki funduszom inwestycyjnym) lokowane w akcje spółek notowanych na warszawskim parkiecie wobec 38% na koniec 2006 roku.
Aktywa funduszy należących do 5 największych pod tym względem ubezpieczycieli życiowych, stanowią 79% łącznej wartości środków ulokowanych przez Polaków w ubezpieczeniowych funduszach kapitałowych. Sześć miesięcy temu wskaźnik ten wynosił 80%.
Aktywa funduszy zarządzanych przez lidera rynku, Commercial Union, wzrosły I półroczu o 18,5%. Niższa od średniej dynamika spowodowała spadek udziału w rynku o 3 pkt proc do 34,8%. W podobnej sytuacji znajdują się PZU Życie, którego udział spadł z 11,4% do 10,3% oraz ING NN TUnŻ (spadek poniżej 10%).
W odmiennej sytuacji znajdują się dwie pozostałe firmy z grona 5 największych ubezpieczycieli, pod względem wartości aktywów ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych. Aegon, czyli nr 2 na rynku, nadal utrzymuje wysoką dynamikę dzięki produktom ze składką jednorazową, podobnie jak Allianz Życie, który dzięki współpracy z bankiem Pekao SA zanotował dynamiką dwukrotnie wyższą, niż średni wzrost całego rynku UFK. (ISB)
amo/tom