Producent wędlin wyda ponad 70 mln zł, żeby przygotować ofertę, jakiej jeszcze nie było — przetwory mięsne pozbawione alergenów
W branży spożywczej większe wydatki na badania i rozwój w przypadku innych firm niż globalne koncerny są wielką rzadkością. Zakład Mięsny Wierzejki chwali się, że w konkursie o dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju stanął obok takich gigantów, jak ArcelorMittal. Wartość całego projektu to 72 mln zł. — Otrzymaliśmy 46 mln zł dofinansowania i ruszamy z budową ogromnego laboratorium, w którym opracujemy produkcję pewnej specyficznej żywności — z analiz rynku wyszło, iż będzie unikatowa na skalę światową —...
Aktywuj dostęp do pb.pl – zyskasz nieograniczoną możliwość czytania najświeższych informacji z gospodarki i rynków. Aby korzystać z nich jeszcze wygodniej, pobierz aplikację mobilną.
Zamów wersję Premium, a do Twojej dyspozycji będzie pełna zawartość pakietu Basic, a dodatkowo: e-wydania, raporty branżowe, LexBiznes oraz atrakcyjne rabaty na konferencje.
Uruchom pakiet Premium+ wraz z dostępem do serwisu z raportami ekonomicznymi SpotData Research, a uzyskasz szybki wgląd w aktualne trendy na rynkach, w przemyśle i handlu.
Producent wędlin wyda ponad 70 mln zł, żeby przygotować ofertę, jakiej jeszcze nie było — przetwory mięsne pozbawione alergenów
W branży spożywczej większe wydatki na badania i rozwój w przypadku
innych firm niż globalne koncerny są wielką rzadkością. Zakład Mięsny
Wierzejki chwali się, że w konkursie o dofinansowanie z Narodowego
Centrum Badań i Rozwoju stanął obok takich gigantów, jak ArcelorMittal.
Wartość całego projektu to 72 mln zł.
Zakład Mięsny Wierzejki, którego współwłaścicielem jest Adam Zdanowski, od ponad 27 lat produkuje mięso, wędliny i wyroby garmażeryjne. Prowadzi też sieć 150 sklepów firmowych. Teraz postawił na B+R z prawdziwego zdarzenia.Wojciech Jagiełło
— Otrzymaliśmy 46 mln zł dofinansowania i ruszamy z budową ogromnego
laboratorium, w którym opracujemy produkcję pewnej specyficznej żywności
— z analiz rynku wyszło, iż będzie unikatowa na skalę światową —
twierdzi Adam Zdanowski, współwłaściciel ZM Wierzejki.
Chodzi o mięsne dania gotowe, początkowo na bazie kawałków kurczaka, jak
udka, skrzydełka czy nuggetsy, ale pozbawione alergenów pokarmowych,
tych, które zazwyczaj widać na etykiecie każdego produktu.
Na kilka lat
— Będziemy gwarantować brak glutenu, orzeszków, soi, laktozy,
skorupiaków nawet w ilościach śladowych. Dania będą się nadawały do
spożycia przez osoby uczulone, które często mają problemy z zakupem
pełnowartościowego posiłku — mówi Adam Zdanowski.
Pomysł powstał we współpracy z naukowcami Szkoły Głównej Gospodarstwa
Wiejskiego, m.in. profesor Agnieszką Wierzbicką i doktorem Andrzejem
Półtorakiem. ZM Wierzejki czeka teraz kilkadziesiąt miesięcy intensywnej
pracy. Pierwsze produkty mogą trafić na półki sklepów po 1,5-2,5 roku.
To zdecydowanie wyższa szkoła produkcji.
— Musimy dopracować wiele technologii i rozwiązań: od dość oczywistego
mycia linii produkcyjnych przez wydzielenie magazynu przypraw i
filtrowanie powietrza, bo alergeny mogą dostawać się z zewnątrz, po
pranie fartuchów pracowników — mówi Adam Zdanowski.
Technorewolucję w żywności wiosną 2018 r. ogłosił mleczarski Polmlek —
we wrześniu tego roku ma ruszyć, nakładem 72 mln zł, jego centrum
badawczo-rozwojowe w Lidzbarku Warmińskim. Polmlek chce w nim opracować
technologię, która pozwoli mu bardziej efektywnie rozłożyć surowiec,
czyli mleko — dzisiaj po jego przeróbce pozostają mu np. odpady
zawierające białko. Chce też opracować taką technologię pakowania serów,
by pomimo braku konserwantów znacząco wydłużyć ich termin przydatności
do spożycia, co powinni docenić dalsi odbiorcy. Pierwszy pełny cykl
badawczy ma zakończyć się w 2020 r., później nastąpi komercjalizacja.
Polmlek zdaje sobie sprawę, że perspektywa realnego zarabiania jest
długoterminowa, ale nie widzi szans na konkurowanie „zwykłymi” surowcami
i prostymi produktami przez kolejne lata.
OKIEM EKSPERTA
Słuszny, choć rzadki kierunek
WITOLD CHOIŃSKI, prezes Związku Polskie Mięso
Prace badawczo-rozwojowe to wciąż rzadkość w przemyśle mięsnym i
jednocześnie kierunek, który powinny obierać średnie firmy, niebędące w
stanie osiągnąć takich korzyści skali produkcji jak wielkie
międzynarodowe koncerny. To właśnie ich szansą jest poszukiwanie nisz, w
których będą w stanie wprowadzać produkty z dużą wartością dodaną.
Pomysł robienia przetworów dla alergików wydaje się bardzo trafiony, a
nisza może okazać się spora — zewsząd płyną głosy o coraz większej
liczbie osób cierpiących z powodu alergii.