Wild: decyzja o przyszłości Lotniska Chopina zapadnie po powstaniu ekspertyzy

PAP
aktualizacja: 19-06-2018, 10:42

Nie jest jeszcze przesądzone, że Lotnisko Chopina w Warszawie zostanie zlikwidowane po powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego, decyzja zapadnie po przygotowaniu ekspertyzy w tej sprawie - powiedział we wtorek w Radiu dla Ciebie pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

Pełnomocnik pytany był m.in. o pomysł, by w Warszawie przeprowadzić referendum w sprawie przyszłości Lotniska Chopina. Poinformował, że "decyzje co do dalszego bytu Okęcia powinny zostać podjęte do otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego, bo albo ruch będzie przeniesiony w całości do CPK, albo nie". "Zleciliśmy ekspertyzę, bo widzimy te emocje" - zaznaczył.

Dopytywany, czy w takim razie nie wyklucza, że lotnisko Chopina nie zostanie zlikwidowane nawet po powstaniu CPK, Wild odpowiedział, że "na dzisiaj zawieszamy sąd w tej sprawie do czasu, aż zostanie sporządzona ekspertyza, która da rekomendacje, co dalej z Okęciem". Zapowiedział, że zostanie ogłoszony przetarg na taką ekspertyzę, by "ten proces został przeprowadzony w jak najbardziej transparentny sposób".

Wild poinformował także, że w miesiąc od wejścia w życie ustawy o CPK zostanie powołana spółka celowa, która będzie zajmować się tą inwestycją.

"Spółka weźmie na siebie ciężar operacyjnego prowadzenia tej inwestycji, prowadzenia dialogu z mieszkańcami, uzyskiwania zgód środowiskowych, odbioru różnych prac, które składają się na tę inwestycje" - mówił Wild. "Pod koniec lipca chcielibyśmy wystartować z działalnością tej spółki" - mówił.

Kolejnym krokiem, dodał, będzie przyjęcie przez Radę Ministrów rozporządzenia, które określi "maksymalny obszar inwestycji".

Ustawa o Centralnym porcie Komunikacyjnym wejdzie w życie 21 czerwca. Spółka celowa będzie ze 100-proc. udziałem Skarbu Państwa i ma odpowiadać za przygotowanie, realizację programu inwestycyjnego, koordynację oraz kontrolę realizacji przedsięwzięć związanych z CPK.

Kapitał zakładowy spółki celowej ma wynieść co najmniej 10 mln zł i może zostać objęty w zamian za wkłady pieniężne lub niepieniężne. Ponadto, spółka celowa może zostać przekształcona w spółkę akcyjną. Zarząd tej spółki ma składać się z nie więcej niż pięciu osób, a rada nadzorcza z nie więcej niż siedmiu osób. Pełnomocnik ma być przewodniczącym rady nadzorczej spółki celowej. Skarb Państwa ma rozwiązać spółkę po zrealizowaniu celu, dla którego została utworzona. Może ją również rozwiązać w przypadku niewykonywania lub nienależytego wykonywania zadań.

Centralny Port Komunikacyjny ma być usytuowany między Łodzią a Warszawą, na jego lokalizację wskazywany jest Stanisławów w gminie Baranów, koło Grodziska Mazowieckiego.

Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych 8 lat, do końca 2027 r.

Rząd przekonuje, że budowa nowego portu jest konieczna w związku z tym, że warszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Przepustowość lotniska w Warszawie jest na wyczerpaniu i w związku z dynamicznie rosnącym ruchem lotniczym w regionie, w następnych latach nie będzie w stanie go obsłużyć. W 2017 r. port obsłużył 15,72 mln pasażerów, o 22 proc. więcej niż w 2016 r.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Polityka / Wild: decyzja o przyszłości Lotniska Chopina zapadnie po powstaniu ekspertyzy