Windows w smartfonowej trumnie

Łukasz Ostruszka
opublikowano: 2016-05-26 10:05

Google kontroluje większość sprzedawanych na świecie smartfonów. Klienci przybili już chyba ostatni gwóźdź do trumny systemu Windows.

Kupując komórkowy biznes Nokii Microsoft miał nadzieję podbić globalny rynek smartfonów. Klienci nie porzucili jednak systemów Android od Google’a i iOS od Apple’a. Nie tylko nie przekonali się do kafelków ułożonych na ekranach smartfonów z Windowsem, ale brutalnie pogrzebali plany giganta.  

Bloomberg

Ostatnie dane opublikowane przez firmę analityczną Gartner są bezlitosne dla Microsoftu, powodując lawinę tytułów w mediach zapowiadających śmierć „smartfonowego Windowsa”. 

W I kw. tego roku Microsoft sprzedał niespełna 2,4 mln smartfonów, co daje systemowi Windows udział w rynku na poziomie 0,7 proc. Klienci nie przekonali się do najnowszej wersji systemu - Windows 10 Mobile. Wynik jest dramatycznie niski i może zachęcić i tak już sceptycznie nastawionych programistów do rezygnacji z tworzenia aplikacji na Windowsa. Rok temu sytuacja koncernu z Redmond też była kiepska, ale o niebo lepsza od obecnej - w I kw. koncern dostarczył na rynek ponad 8,2 mln smartfonów, co dawało 2,5-proc. udział w rynku.

W mediach ciągle krążą plotki o tym, że w 2017 r. zadebiutuje nowy smartfon sygnowany marką Microsoft Surface, ale w takiej sytuacji byłaby to próba wskrzeszenia umarłego.  

Dominującą pozycję na rynku umacnia za to Google, który wpakowuje swojego Androida do smartfonów różnych producentów. W I kw. Android zwiększył swoje udziały w rynku do 84 proc. Liczy się jeszcze tylko system iOS rozwijany przez Apple’a dla iPhone’ów, który miał 14,8 proc. rynku, ale on podobnie jak Windows rok do roku stracił. 

System operacyjny jest mózgiem smartfona, ale bez ciała, czyli samego smartfona, nie spełniałby swojej roli. Globalny rynek smartfonów nadal traci jednak dynamikę wzrostu. Według danych Gartnera, w I kw. tego roku producenci sprzedali na świecie ponad 349 mln smartfonów, co oznacza wzrost o zaledwie 3,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Co więcej — sprzedaż napędzana jest przez tańsze urządzenia rzucane masowo na rynki wschodzące.  

Zdecydowanymi liderami rynku pozostają dwa koncerny, które od wielu lat rozgrywają między sobą cały rynek smartfonów. W I kw. Samsung sprzedał ponad 81 mln smartfonów i ma 23,2-procentowy udział w rynku, a Apple 51,6 mln iPhone’ów i zgarnia 14,8 proc. smartfonowego tortu. Niby wszystko jest jak dawniej, ale udziały w rynku obu koncernów zmalały w porównaniu z I kw. 2015 r. - Samsunga o niespełna 1 proc., Apple’a aż o ponad 3 proc.  

W przyrodzie nic nie ginie, na rynku smartfonów jest podobnie. Coraz silniejsi są chińscy producenci. Huawei sprzedał o ponad 10 mln więcej urządzeń, coraz silniejszy jest też koncern Oppo, którego sprzedaż wzrosł o prawie 10 mln. Oba koncerny razem z trzecim Xiaomi zwiększyły udziały w globalnym rynku.

Najpopularniejsze systemy operacyjne na smartfony (źródło: Gartner)