Wirtualna Polska kusi gigantów e-commerce

Rothschild chce zainteresować portalem największych światowych graczy — Yahoo, Google’a, Alibabę…

Wokół Wirtualnej Polski (WP) zrobiło się duże zamieszanie po informacji agencji Reuters, że przejęciem są zainteresowane Cyfrowy Polsat i Grupa Bauer.

Spółka Dominika Libickiego szybko zareagowała, komentując newsa z bezceremonialną szczerością: „by Cyfrowy Polsat był zainteresowany taką akwizycją, cena aktywa musiałaby być co najmniej dwukrotnie niższa niż podawane 500 mln zł” — napisała spółka w komunikacie. Realna cena za WP to 300- 350 mln zł. Nabywca będzie też potrzebował kapitału na inwestycje w technologie, do których portal nie palił się w ciągu ostatnich dwóch lat. Cyfrowy Polsat miałby kilka efektów synergii z iPlą, ale będzie raczej czekał na okazję. Bauer natomiast nie miałby nic przeciwko sprzedaży Interii. Mocniejsze wejście w internet największego w Polsce wydawcy czasopism to mało prawdopodobny scenariusz.

Telekomunikacja Polska, właściciel WP, i prowadzący proces Rothschild mają problem — oferta jest spóźniona o dwa lata, odbywa się w warunkach osłabienia na rynku reklamy i przy braku krajowych inwestorów strategicznych. Axel Springer w tym czasie kupił dużo większy Onet, Agora próbuje rozwiązać problemy wewnętrzne, a Naspers, właściciel Allegro, skupia się na rozwoju w segmencie e-commerce. Kupnem WP jest wprawdzie zainteresowany o2, jednak trudno sobie wyobrazić, by właściciel Pudelka, któremu nie udał się w ubiegłym roku debiut giełdowy, wyciągnął z kieszeni kilkaset milionów złotych. Może szukać finansowania wśród funduszy — pojawiły się pogłoski o partnerstwie z Innovą Capital. Rothschild, który już kilka razy udowodnił, że jest w stanie sprzedać niesprzedawalne aktywa, próbuje zainteresować WP dużych międzynarodowych graczy, takich jak Yahoo, Google, Apple czy chiński Alibaba, jedna z największych firm e-commerce na świecie. Kiedyś w kontekście WP mowa była o rosyjskim Yandeksie. Teraz wymieniany jest jeszcze czeski Seznam. Wejście kapitałowe któregoś z największych międzynarodowych graczy na polski rynek oznaczałoby dużą zmianę jakościową w polskim internecie, ale najpierw trzeba go przekonać. Yahoo próbuje kupić serwis Dailymotion od France Telecom, więc WP mogłaby pójść w pakiecie.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Zachętą dla zagranicznego gracza ma być możliwość wykorzystania bazy klientów WP do wejścia w segment e-commerce w Polsce. To bardzo ciekawa koncepcja, umożliwiająca przełożenie bazy klientów portalu na konkretne wpływy finansowe, ale też trudna w realizacji.

— Nie znam na świecie przypadku portalu przeniesionego z sukcesem do sektora e-commerce. WP ma dużą bazę klientów i będzie szukała możliwości jej wykorzystania. Ale nawet Agora nie zdołała przekształcić swojej w potęgę e-commerce. O tym, jak trudno wejść w ten segment, świadczą losy serwisów typu Groupon. Rok temu medialny koncern wycofał się z serwisu HappyDay, kilka dni temu Allegro poinformowało, że wygasza Citeam — mówi Michał Grom, członek zarządu Empik Media & Fashion. Zdaniem Jacka Świderskiego z o2, Orange raczej nie zaczynałby otwartego procesu, gdybynie był pewien, że zakończy go sukcesem. Jednak nabywcę trudno odgadnąć.

— Trudno mi wymienić oczywistych kandydatów do kupna WP. Inwestor strategiczny z największym apetytem już kupił Onet. A firmom zza wielkiej wody nasz rynek może się wydawać zbyt egzotyczny. Jako spółka dobrze zarządzana WP nie wydaje się atrakcyjnym celem dla funduszy, które restrukturyzują i sprzedają. Konkurenci będą zainteresowani, ale trudno będzie ich przekonać do kupna całości w dobrej cenie, bo mają substytucyjne aktywa — mówi Jacek Świderski z o2, który nie komentuje możliwości kupna WP.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane