Wirtualna Polska zmierza na parkiet

Prospekt emisyjny jest już w Komisji Nadzoru Finansowego. Alternatywa to sprzedaż akcji portalu inwestorowi branżowemu

Wirtualna Polska (WP) podbija w ostatnich miesiącach polski internet — po serii przejęć wspięła się na pozycję lidera. Jej szefom i właścicielom idzie na tyle dobrze, że przyspieszają plany giełdowego debiutu. Z informacji „PB” wynika, że prospekt emisyjny trafił już do Komisji Nadzoru Finansowego. — Inwestorzy finansowi chcą sprzedać 15-20 proc. akcji. Podobny pakiet będą stanowiły akcje nowej emisji. Dzięki ofercie publicznej spółka chce zdobyć kapitał na przejęcia, dalsze inwestycje w technologie oraz zespół — mówi jeden z naszych informatorów.

Różne scenariusze

Z nieoficjalnych informacji wynika, że właściciele wyceniają spółkę na około 1 mld zł, co daje szacunkową wycenę IPO na 300 mln zł. Może to być największy tegoroczny debiut giełdowy po Raiffeisenie, którego na GPW wysyła regulator.

— Wirtualna Polska ma inwestora typu private equity, jest więc dla niej naturalne, że musi brać pod uwagę różne scenariusze rozwoju, w tym gotowość na IPO. Możemy, ale nie musimy tego robić. W ciągu zaledwie roku od transakcji zarząd przeprowadził udaną integrację o2 i WP. Przeprowadziliśmy wiele akwizycji, wzmacniając merytorycznie treści na stronie głównej WP i budując podwaliny pod biznes e-commerce. Znacząco zwiększyliśmy liczbę odbiorców, którzy coraz chętniej i dłużej zostają na stronach WP — mówi Krzysztof Krawczyk, partner zarządzający Innova Capital.

Innova przejęła WP za 383 mln zł półtora roku temu, ale przez ten czas spółka dokonała wielu przejęć (ostatnie to Money. pl). Fundusz wciąż kontroluje WP, choć podzielił się udziałami z innymi podmiotami — około 30 proc. akcji mają założyciele o2, około 20 proc. — MCI, udziałowcem jest też Łukasz Wejchert. Z naszych informacji wynika, że część swoich akcji w IPO planują sprzedać Innova Capital i MCI. Na rynek nie trafią akcje należące do twórców o2 — Jacka Świderskiego, Krzysztofa Sieroty i Michała Brańskiego. Ofertę publiczną ma globalnie koordynować Pekao Investment Banking, który dobiera partnerów do transakcji. Wiadomo już, że w sprzedaży akcji na rynku detalicznym ma pomagać PKO BP.

Szybki marsz

W ubiegłym roku wartość ofert publicznych na warszawskiej giełdzie sięgnęłazaledwie 313 mln EUR, co oznacza spadek rok do roku o ponad 70 proc. Ewentualny debiut WP będzie porównywalny wysokością do największej ubiegłorocznej transakcji na rynku pierwotnym — oferty publicznej Alumetalu (prawie 300 mln zł) i będzie największym debiutem giełdowym firmy medialnej od czasów TVN. WP może być też jedyną spółką medialną notowaną na GPW, nie licząc TVN, który po zmianie właściciela może zniknąć z giełdy, i Cyfrowego Polsatu, którego struktura przychodów kwalifikuje raczej do kategorii telekomów niż mediów. Upublicznienie i sprzedaż także nowych akcji pozwoli WP przyspieszyć realizację strategii, zakładającej podwojenie wielkości w ciągu 3-4 lat. Zarząd nadal chce mocno inwestować w e-commerce, drugą nogę działalności. Właśnie z tego powodu w ubiegłym roku zostały przejęte dwie spółki: Domodi — wyspecjalizowane w rynku mody, i Homebook — dla entuzjastów projektowania wnętrz. Po wybudowaniu studia telewizyjnego WP chce też mocno inwestować w treści wideo. Zaczyna od opiniotwórczych, ale wspomina także o rozrywce (reality show, seriale).

Wspólny mianownik

Debiut giełdowy WP ma jedno małe „ale”. Po rynku krążą informacje, że spółka może trafić do inwestora branżowego. Nasi rozmówcy wymieniali: Yahoo, Yandex i Alibabę, czyli największych globalnych graczy wśród wyszukiwarek. Mają oni jeden wspólny mianownik — chcą zwiększyć inwestycje zagraniczne, a „numer jeden” w jednym z większych krajów europejskich to dla nich niepowtarzalna okazja. Yahoo chce swoim inwestorom pokazać perspektywy wzrostu, a inwestycja w dynamicznie rozwijającą się WP spełnia te kryteria. Yandex, tak jak inni rosyjscy inwestorzy, szuka możliwości inwestycji poza swoim krajem. Alibaba, tak jak wiele firm z Chin, uważa nasz kraj za bramę do Europy. Ciekawostką jest to, że Rothschild, który kilka lat temu doradzał Orange przy sprzedaży WP, również szukał inwestorów wśród największych światowych wyszukiwarek. Wówczas się nie udało.

OKIEM EKSPERTA
Plusy i minusy

ŁUKASZ KOSIARSKI, analityk DM BZ WBK

Wirtualna Polska jest obecna w perspektywicznej branży internetowej, która jest najszybciej rosnącym segmentem rynku reklamy. Jako jedna z niewielu większych spółek może dać inwestorom ekspozycję na koniunkturę makroekonomiczną, co oznacza, że wzrost gospodarczy będzie się silnie przekładał na wyniki spółki. To może zachęcić inwestorów. Obawiałbym się o efekty ubiegłorocznych przejęć. Wyścig o palmę pierwszeństwa odbił się negatywnie na wynikach Onetu, WP mogła mieć analogiczny problem. Nie mamy pewności, czy spółki dokonywały racjonalnych decyzji dotyczących akwizycji i nie przepłaciły za nie, by utrzymać lub pozyskać pozycję lidera.

15,63 mln Tylu unikatowych użytkowników miała WP w grudniu 2014 r., detronizując Onet (15,56 mln).

1,2 mld zł Na taką kwotę wycenili akcjonariusze mniejszościowi WP w 2004 r. Na podobną kwotę w 2012 r. Axel Springer wycenił Onet, nieco mniej za WP oczekują obecni akcjonariusze.

OKIEM EKSPERTA
Plusy i minusy

ŁUKASZ KOSIARSKI, analityk DM BZ WBK

Wirtualna Polska jest obecna w perspektywicznej branży internetowej, która jest najszybciej rosnącym segmentem rynku reklamy. Jako jedna z niewielu większych spółek może dać inwestorom ekspozycję na koniunkturę makroekonomiczną, co oznacza, że wzrost gospodarczy będzie się silnie przekładał na wyniki spółki. To może zachęcić inwestorów. Obawiałbym się o efekty ubiegłorocznych przejęć. Wyścig o palmę pierwszeństwa odbił się negatywnie na wynikach Onetu, WP mogła mieć analogiczny problem. Nie mamy pewności, czy spółki dokonywały racjonalnych decyzji dotyczących akwizycji i nie przepłaciły za nie, by utrzymać lub pozyskać pozycję lidera.

15,63 mln Tylu unikatowych użytkowników miała WP w grudniu 2014 r., detronizując Onet (15,56 mln).

1,2 mld zł Na taką kwotę wycenili akcjonariusze mniejszościowi WP w 2004 r. Na podobną kwotę w 2012 r. Axel Springer wycenił Onet, nieco mniej za WP oczekują obecni akcjonariusze.

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Telekomunikacja / Wirtualna Polska zmierza na parkiet