Wirtualna Polska wybrała giełdę

Magdalena WierzchowskaMagdalena Wierzchowska
opublikowano: 2015-03-31 00:00

Innova sprzeda tylko część akcji. Pieniądze z emisji przydadzą się na kolejne zakupy i spłatę zadłużenia.

— To dynamicznie rozwijająca się spółka z dużym potencjałem, dlatego ogłaszamy zamiar sprzedaży jedynie części pakietu akcji — mówi Krzysztof Krawczyk, partner zarządzający Innova Capital i większościowy akcjonariusz spółki. Fundusz chce sprzedać do 23,5 proc. kapitału WP. Debiutowi będzie towarzyszyć emisja nowych akcji za 80-100 mln zł. Będzie to jeden z większych tegorocznych debiutów — „PB” wycenia IPO Wirtualnej Polski na ok. 300 mln zł. Innova kupiła WP za 383 mln zł półtora roku temu, ale od tego czasu internetowa grupa powiększyła się dzięki przejęciom.

„Wpływy z emisji spółka zamierza przeznaczyć na finansowanie nowych akwizycji (…) oraz na spłatę zadłużenia z tytułu kredytów bankowych” — napisała WP w komunikacie.

Globalnym koordynatorem jest Pekao Investment Banking, a w sprzedaży ma go wspomagać PKO BP i mBank. Oferta będzie przeprowadzona wyłączniena terytorium Polski. WP czeka na akceptację prospektu przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF). Wcześniej informowaliśmy, że właściciele WP rozmawiali też z inwestorami strategicznymi, ale najwyraźniej nie były one satysfakcjonujące. To dobra wiadomość dla warszawskiej giełdy. Analitycy oceniają debiut WP jednoznacznie — oferta powinna cieszyć się dużym zainteresowaniem.

— Spodziewam się, że WP będzie ciekawym tematem inwestycyjnym. Rynek medialny przeżywa ożywienie drugi rok z rzędu, a reklama internetowa to najszybciej rosnący segment tego rynku. Inwestorzy mogą być zainteresowani dywersyfikacją portfela aktywów w segmencie reprezentowanymna giełdzie w niewielkim stopniu — mówi Konrad Księżopolski, analityk BESI Grupo Novo Banco.

— Powodzenie oferty jest oczywiście kwestią ceny. Na podstawie mnożników porównywalnej transakcji sprzedaży Onetu (12x EV/EBITDA), EV spółki można oszacować na ok. 1 mld zł [EV to wartość spółki wraz z długiem — przyp. red.]. Ale od tej ceny inwestorzy moim zdaniem będą oczekiwali dyskonta — mówi Łukasz Kosiarski, analityk DM BZ WBK. WP miała 216,4 mln zł przychodów w 2014 r. (bez uwzględnienia barterów). Prawie całość dochodów to wpływy reklamowe. Rentowność EBITDA wyniosła 84,1 mln zł, co daje marżę 38,8 proc.

Pod koniec ubiegłego roku Grupa WP uzyskała pozycję lidera wśród portali internetowych. Miała 4,1 mld odsłon i 15,6 mln realnych użytkowników (dane za Megapanel PBI/ Gemius).

— Wirtualna Polska jest interesującą propozycją dla funduszy, na GPW nie ma spółki z ekspozycją na reklamę internetową. Jednak wpływy z prostych form reklamy internetowej nie będą już rosły, więc spółka powinna dywersyfikować źródła przychodów. Zastanawiam się też, na ile WP będzie w stanie zatrzymać internautów na swoich stronach dzięki unikalnym treściom — mówi Andrzej Knigawka z ING. Zarząd WP chce rozwijać segment e-commerce. W tym celu spółka kupiła w ubiegłym roku Domodi — wyspecjalizowane w rynku mody, i Homebook — dla entuzjastów projektowania wnętrz. Po wybudowaniu studia telewizyjnego WP chce też mocno inwestować w treści wideo — od opiniotwórczych po reality show i seriale.

— To będzie emisja średniej wielkości spółki z interesującego sektora, więc spodziewam się zainteresowania ze strony funduszy. Dla WP zdobycie dodatkowego kapitału jest naturalnym kierunkiem rozwoju. Zwiększenie skali działalności ułatwia konkurencję z międzynarodowymi potentatami rynku reklamy, takimi jak Facebook czy Google — mówi Dominik Niszcz z Raiffeisena. © Ⓟ