Regionalny program inwestycyjny chińskiego prezydenta Xi Jinpinga zwany Nowym Jedwabnym Szlakiem, jest powszechnie uważany za próbę rozszerzenia wpływów Pekinu na całym świecie poprzez budowę sieci dróg lądowych i morskich w Azji, na Bliskim Wschodzie, w Afryce i Europie.
Krytycy twierdzą, że dzięki projektowi Chiny zmuszają kraje rozwijające się do ponoszenia wysokich kosztów m.in. ze względu na zadłużanie się, podczas gdy korzystają na tym chińskie przedsiębiorstwa, które często są własnością państwa.
W ciągu ostatnich kilku miesięcy Malezja, Pakistan, Birma, Bangladesz i Sierra Leone odwołały lub wycofały się z wcześniejszych zobowiązań dotyczących projektów w zakresie „Pasa i Drogi”.
Włoski podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Gospodarczego, Michele Geraci, powiedział w wywiadzie dla Financial Times, że jego kraj negocjuje podpisanie porozumienia w sprawie wsparcia programu.
Planowane jest podpisanie umowy w terminie przewidywanego spotkania Xi z prezydentem USA pod koniec marca - stwierdził Geraci.
Dodał, że włoski rząd chce mieć pewność, iż produkty" Made in Italy” będą miały możliwość odniesienia większego sukcesu pod względem wielkości eksportu do Chin, które są najszybciej rosnącym rynkiem na świecie.