Wojewoda zachodniopomorski chce debaty ws. lokalizacji gazoportu

Polska Agencja Prasowa SA
06-01-2006, 13:42

Wojewoda zachodniopomorski Robert Krupowicz wystąpił do premiera Kazimierza Marcinkiewicza z prośbą, by szef rządu umożliwił przeprowadzenie publicznej debaty na temat wyboru lokalizacji gazoportu.

Wojewoda zachodniopomorski Robert Krupowicz wystąpił do premiera Kazimierza Marcinkiewicza z prośbą, by szef rządu umożliwił przeprowadzenie publicznej debaty na temat wyboru lokalizacji gazoportu.

O lokalizacji gazoportu na ich terenach starają się dwa polskie porty: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Obie lokalizacje bierze pod uwagę Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG).

"Napisałem do premiera Marcinkiewicza list, aby stworzył Szczecinowi możliwość zaprezentowania koncepcji budowy gazoportu w Świnoujściu. Wystąpiłem, by dyskusja była merytoryczna i prowadzona przy pomocy liczb. By decyzja, która po niej zapadnie, nie miała charakteru lobbingowego" - powiedział w piątek w Szczecinie Krupowicz dziennikarzom na konferencji zorganizowanej przez Zarząd Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście.

Wojewoda dodał, że ma "zapewnienie zaplecza premiera", że do takiej merytorycznej debaty dojdzie.

Prezes ZMPSiŚ Dariusz Rutkowski przypomniał dziennikarzom, że od września ubiegłego roku doszło w Szczecinie do kilku spotkań przedstawicieli portu i PGNiG w sprawie budowy terminala. Podkreślił, że trwają także prace związane z ewentualną jego lokalizacją w Gdańsku. PGNiG zdecydowało o wykonaniu tzw. studium wykonalności projektu. Trwa przetarg na nie - dodał Rutkowski, choć nie wykluczył, że lokalizacja zostanie wybrana bez tego studium.

Prezes poinformował, że w najbliższy wtorek mają się spotkać przedstawiciele firm z regionu, które są zainteresowane powstaniem w Świnoujściu gazoportu. Są wśród nich: Polska Żegluga Morska, ZCh "Police", Stocznia Szczecińska Nowa, Stocznia Remontowa "Gryfia" oraz Zespół Elektrowni "Dolna Odra".

Zdaniem członków zarządu portu, największymi atutami lokalizacji gazoportu w Świnoujściu są m.in. jego bliskie położenie u wejścia na wody Morza Bałtyckiego od strony cieśnin duńskich, co oznaczałoby w praktyce krótszą drogę dla statków zaopatrujących terminal w gaz, a co za tym idzie niższe stawki frachtowe w porównaniu z Gdańskiem.

Kolejnym atutem jest także możliwość reeksportu gazu najkrótszą z możliwych dróg do Niemiec i dalej do Europy Zachodniej. Za budową w Świnoujściu gazoportu przemawia też sąsiedztwo dużych odbiorców gazu, jakimi są Zakłady Chemiczne "Police" SA i Zespół Elektrowni Dolna Odra.

Według planów, część lądowa terminala miałaby powstać na terenie ok. 45 ha do tej pory niezagospodarowanych i traktowanych jako rezerwa na potrzeby portu. Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Świnoujścia dopuszcza na wskazanym terenie przeładunek i składowanie paliw i gazu.

Dyrektor ds. inwestycji portu Roman Pomianowski zapewnił, że powstanie w Świnoujściu terminala gazowego nie wpłynie negatywnie na środowisko i nie ucierpią na tym walory turystyczne regionu. Jak podkreślił, inwestycje tego typu są absolutnie bezpieczne. Jako przykład podał funkcjonowanie takiego terminala w centrum Bostonu.

Zachodniopomorska Liga Polskich Rodzin, która wcześniej optowała za lokalizacją gazoportu w Policach, wycofała się w piątek z tego pomysłu. Jak powiedział dziennikarzom lokalny działacz LPR Jakub Matura, "partia przyjęła argumenty zarządu portu i uznała, że lokalizacja terminala w Świnoujściu jest dużo korzystniejsza".

We wtorek rząd zdecydował o budowie gazoportu na gaz płynny. Nie podano jednak miejsca, gdzie mógłby powstać.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wojewoda zachodniopomorski chce debaty ws. lokalizacji gazoportu