Agencja powołuje się na badanie przeprowadzone przez bank Barclays. Wynika z niego jednoznacznie, że w okresie miesiąca od 24 września do 21 października wydatki na kartach debetowych i kredytowych wzrosły co prawda o 2,6 proc. w ujęciu rocznym, jednak tempo zwyżki okazało się najniższe od września 2022 r. i znacząco spowolniło po 4,2 proc. dynamice miesiąc wcześniej.
Inflacja na wyspach Brytyjskich liczona w kontekście cen towarów i usług konsumenckich wyniosła we wrześniu 2023 r. 6,7 proc. licząc rok do roku. Po jej uwzględnieniu, wolumen towarów i usług kupowanych przez brytyjskich konsumentów spadł.
W komunikacie Barclays podkreślono, że w październiku Brytyjczycy ograniczyli wydatki na mniej istotne kategorie, takie jak odzież i restauracje, myśląc o oszczędzaniu na Boże Narodzenie i planowaniu wydatków na zimowe rachunki za paliwo. Wyjątkowo ciepła pogoda ograniczała również wydatki na atrakcje w pomieszczeniach zamkniętych. Jedynym wyjątkiem były wydatki w pubach, barach i klubach, które wzrosły o 5,9 proc.
Barclays szacuje, że 37 proc. gospodarstw domowych spodziewa się w tym roku mniejszych wydatków na Boże Narodzenie ze względu na wyższe codzienne rachunki, podczas gdy zaledwie 13 proc. planuje wydać więcej.