Wydatki na biurowce, galerie i magazyny stanęły

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2023-06-13 20:00

Po bardzo słabym I kw. na rynku inwestycyjnym kwiecień i maj przyniosły jeszcze niższe kwoty transakcji. Eksperci Avison Young z nadzieją czekają na drugie półrocze.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile inwestorzy wydali w Polsce na nieruchomości komercyjne od stycznia do maja 2023 r.
  • co sprawia, że transakcji jest tak niewiele
  • jakie aktywa będą głównie kupowane, gdy rynek w końcu ruszy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Zaledwie 800 mln EUR wydali inwestorzy na polskie nieruchomości komercyjne od stycznia do końca maja — szacują eksperci Avison Young. To ponad dwukrotnie gorszy wynik niż w analogicznym okresie 2021 czy 2022 r. Ponadto ostatnie dwa miesiące świadczą o dalszym spowolnieniu – o ile w I kw. łączna wartość transakcji wyniosła 651 mln EUR, to w ostatnich dwóch niespełna 150 mln. Największy udział w łącznej wartości transakcji odnotował sektor magazynowy — w I kw. odsetek zainwestowanych w nie pieniędzy wyniósł 62 proc.

401mln EUR

Tyle zainwestowano w I kw. 2023 r. w Polsce w sektorze magazynowym...

134mln EUR

...a tyle wyniosła w tym czasie wartość inwestycji w obiekty handlowe.

— Jedną z przyczyn zmniejszonej liczby transakcji i ich łącznej wartości w pierwszych pięciu miesiącach 2023 r. jest to, że proces dostosowywania oczekiwań cenowych na linii sprzedający—kupujący ciągle jeszcze trwa. Obecnie wielu kupujących próbuje wykorzystać sytuację rynkową i składa oferty dużo poniżej wycen nieruchomości, licząc na upolowanie korzystnej okazji. Wielu sprzedających nie spieszy się jednak ze sprzedażą — mówi Marcin Purgal, dyrektor działu investment w Avison Young, dodając, że w końcu roku może nastąpić poprawa, ponieważ sytuacja związana ze stopami procentowymi jest już w miarę przewidywalna, a inflacja hamuje.

Eksperci Avison Young spodziewają się jednak, że w drugim półroczu na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce w każdym sektorze będą nadal dominowały aktywa kupowane po okazyjnych cenach i typu value add, czyli pozwalające na szybkie podniesienie ich wartości i sprzedaż z zyskiem.