Wyniki Dino gorsze od prognoz. Zarząd obniżył oczekiwania

KZ, PAP Biznes
opublikowano: 2025-08-22 07:19
zaktualizowano: 2025-08-22 08:10

W II kwartale 2025 r. zysk netto Dino Polska wzrósł o 14,3 proc. r/r do 397,5 mln zł. To wynik o 9 proc. niższy od konsensu prognoz analityków. Zarząd obniżył oczekiwania dotyczące wzrostu sprzedaży porównywalnej.

Przeczytaj i dowiedz się:

  • jakie były wyniki Dino w II kwartale,
  • która pozycja rachunku zysków i strat najbardziej rozczarowała,
  • jak zarząd zmienił prognozy sprzedaży,
  • jak wyniki oceniają analitycy i jakiej reakcji rynku oczekują na dzisiejszej sesji.
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Według PAP Biznes analitycy spodziewali się średnio 436,7 mln zł zysku netto.

Od konsens odbiega też EBITDA, która wzrosła o 25 proc. do 650,5 mln zł. Analitycy spodziewali się 685 mln zł zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację. Przychody właściciela sieci marketów wzrosły r/r o 19 proc. do 86,2 mld zł.

Marża EBITDA wyniosła 7,54 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 7,19 proc.

Po I półroczu EBITDA wynosi 1,18 mld zł (+16,8 proc.), a zysk netto 708,8 mln zł (+10,2 proc.).

Sprzedaż LFL wzrosła w I połowie roku o 4,8 proc. (6,4 proc. wzrostu przed rokiem). Wzrost sprzedaży LFL w drugim kwartale wyniósł 8,8 proc. (1,8 proc. wzrostu przed rokiem). Jak podano, głównym czynnikiem pozytywnie kształtującym dynamikę sprzedaży LFL w II kwartale było przesunięcie Świąt Wielkanocnych z I kw. w 2024 r. do II kw. 2025 r.

Grupa podała, że zarząd oczekuje średniego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży LFL w 2025 r. Wcześniej, w maju, spółka podtrzymywała cel wysokiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży LFL w tym roku.

Grupa wypracowała w drugim kwartale środki pieniężne netto z działalności operacyjnej w kwocie 767,2 mln zł wobec 527 mln zł przed rokiem. W całym pierwszym półroczu środki pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 773,9 mln zł, 19,6 proc. mniej rdr.

W II kwartale 2025 r. Dino Polska uruchomiło 89 nowych sklepów. Łącznie w I półroczu otwartych zostało 147 nowych sklepów w stosunku do 98 w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na koniec czerwca 2025 r. sieć Dino obejmowała 2.835 marketów, o 331 więcej niż przed rokiem.

W I półroczu 2025 r. uruchomione zostało też 11 centrum dystrybucyjne spółki, w miejscowości Kolonia Kawałek w województwie warmińsko-mazurskim.

Zarząd Dino oczekuje, że w 2025 r. liczba otwarć nowych sklepów wzrośnie o wysokich kilkanaście procent, a łączne nakłady inwestycyjne wyniosą 1,8-2,0 mld zł (na co oprócz rozwoju sieci sklepów, złożą się nakłady na zaplecze logistyczne oraz na zwiększanie mocy produkcyjnych Agro-Rydzyny). Przy okazji wyników za I kwartał spółka zakładała, że CAPEX w 2025 roku wyniesie 1,7-1,8 mld zł.

Okiem eksperta
Wyniki mocne, ale...
Adrian Górniak
analityk Ipopema Securities

Wyniki spółki w II kwartale 2025 były mocne (wzrost EBITDA wyniósł ok. 25 proc. r/r), natomiast nie spełniły oczekiwań rynku. Niższy niż prognozowano był odczyt sprzedaży porównywalnej (rynek prawdopodobnie nie doszacował negatywnego wpływu pogody w maju i czerwcu), mocniej urosły także koszty sprzedaży i zarządu. Zarząd zdecydował się także na zrewidowanie w dół oczekiwań co do całorocznego wskaźnika LfL i obecnie zakłada średni jednocyfrowy wzrost.

Okiem eksperta
Dino nie sprostało nawet obniżonym oczekiwaniom
Janusz Pięta
analityk z Biura Maklerskiego mBanku

Oceniamy wyniki Dino negatywnie. Spółka odnotowała słaby wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL). Choć już wcześniej spodziewaliśmy się niższego poziomu dynamiki (w kontekście rozczarowującego LFL Biedronki, niższego o 70 pkt baz. od naszych oczekiwań), Dino nie sprostało nawet obniżonym oczekiwaniom. W efekcie różnica w dynamice LFL względem Biedronki zmniejszyła się w II kwartale do 3,5 pkt proc. z 4 pkt proc. w I kwartale.

Marża EBITDA również okazała się niższa od prognoz, co wynikało z wolniejszego tempa odbudowy marży brutto oraz wyższych kosztów materiałów i energii (r/r) w relacji do sprzedaży. Częściowo przypisujemy to wzrostowi cen mięsa wieprzowego kwartał do kwartału.

Spółka skorygowała także prognozę LFL na cały 2025 r. w dół – z wysokich jednocyfrowych wartości do średnich jednocyfrowych. Jednocześnie podniesiono prognozę nakładów inwestycyjnych (CAPEX).

W naszej ocenie istnieje ryzyko obniżenia konsensusu EBITDA na 2025 rok o ok. 3 proc., a opublikowane wyniki mogą dzisiaj wywołać negatywną reakcję rynku.