Wyraźny spadek sprzedaży brytyjskich detalistów w listopadzie

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2024-12-03 08:25

Listopad mocno rozczarował brytyjskich detalistów. Pogorszenie nastrojów wśród konsumentów, słaba pogoda i „niesprzyjający” termin wyprzedaży związanych z Czarny Piątkiem negatywnie przełożyły się na wyniki handlu.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Dane British Retail Consortium pokazały, że okresie 12 miesięcy do listopada 2024 r. wolumen sprzedaży spadł o 3,3 proc. co jest najgorszym wynikiem od kwietnia br., kiedy to skurczył się o 4,0 proc. Wynik zdecydowanie na minus odbiega też od rezultatu z października, kiedy to odnotowano wzrost rzędu 0,6 proc. w skali roku.

Nie uwzględniona wyprzedaż

Spadek w ubiegłym miesiącu wynikał z tego, że tegoroczne dane nie obejmowały sprzedaży z okazji Czarnego Piątku, która miała miejsce pod koniec listopada. Będzie ona uwidoczniona dopiero w liczbach za grudzień, chociaż została uwzględniona w porównaniu z ubiegłym rokiem.

BRC poinformowało, że sprzedaż artykułów nieżywnościowych zmniejszyła się o 2,1 proc. rok do roku w ciągu trzech miesięcy do listopada, co odzwierciedla spadek wydatków na odzież zimową. Sprzedaż żywności zwiększyła się natomiast o 2,4 proc. w tym samym okresie.

Wysokie stopy

Brytyjscy konsumenci musieli również zmierzyć się z wysokimi stopami procentowymi Banku Anglii w odpowiedzi na wzrost inflacji w 2022 r. Oczekuje się, że BOE utrzyma stopy procentowe na poziomie 4,75 proc. na posiedzeniu zaplanowanym pod koniec tego miesiąca po obniżeniu stawek w sierpniu i listopadzie.