Wyszukiwanie w Google będzie płatne? Powodem sztuczna inteligencja

Oskar NawalanyOskar Nawalany
opublikowano: 2024-04-04 15:48

Zgodnie z informacjami podanymi przez „Financial Times”, Google analizuje możliwość naliczania opłat za nowe funkcje "premium" działające na bazie sztucznej inteligencji, co byłoby pierwszym przypadkiem umieszczenia jakiejkolwiek z jego kluczowych usług za paywallem. Gigant technologiczny rozważa różne opcje, takie jak włączenie pewnych funkcji wyszukiwania AI do swoich płatnych usług abonamentowych. Inżynierowie pracują nad technologią umożliwiającą wprowadzenie tej usługi, jednak kierownictwo jeszcze nie zdecydowało, czy i kiedy ją uruchomić – podaje agencja Bloomberg.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Bezpłatne korzystanie z wszechobecnego silnika wyszukiwania Google miałoby pozostać niezmienione, a reklamy nadal miałyby się pojawiać obok wyników wyszukiwania, nawet dla subskrybentów, poinformował „FT”. "Nadal szybko rozwijamy produkt, aby sprostać nowym potrzebom użytkowników," powiedział rzecznik Google.

Potencjalne wprowadzenie opłat sugeruje, że jednostka Alphabet wciąż nie wypracowała sposobu na włączenie nowej, szybko rozwijającej się technologii bez zagrożenia dla swojego podstawowego biznesu reklamowego. Akcje spółki spadły o niecałe 1 proc. przed rozpoczęciem handlu w czwartek.

Google ma problem ze względu na konkurencję ze strony Chatu GPT

Od momentu, gdy OpenAI wprowadziło Chat GPT pod koniec 2022 roku, Google znalazło się w defensywie wobec niezwykle popularnego chatbota. Możliwości Chatu GPT do udzielania odpowiedzi na zapytania w narracyjnej formie zmusiły Google do przemyślenia swojej tradycyjnej listy niebieskich linków do stron internetowych i dochodowych reklam, które się przy nich pojawiają. Tymczasem w ostatnich latach pojawiła się nowa grupa startupów wyszukujących danych. Niektóre z nich próbowały przekonać użytkowników do zapisywania się na płatne subskrypcje, aby uzyskać dostęp do funkcji wyszukiwania generatywnego SI lub lepszej ochrony prywatności.

W ubiegłym roku Google rozpoczęło testowanie własnej usługi wyszukiwania wspomaganego sztuczną inteligencją, która łączy personalizowane, szczegółowe narracje wraz z linkami do stron internetowych i reklamami. Jednak firma powoli wdrażała funkcje z eksperymentalnego "wyszukiwania generatywnego" do głównego silnika wyszukiwania.