Wyższa akcyza spowoduje załamanie sprzedaży piwa

Paweł Mazur
03-11-2000, 00:00

Wyższa akcyza spowoduje załamanie sprzedaży piwa

Analiza CASE-Doradcy pełna jest czarnych scenariuszy dla polskiego rynku

Przyszłoroczne plany podwyżki akcyzy spowodują wzrost cen piwa. W efekcie branża w 2001 roku może sprzedać nawet o 1,3 mln hl mniej. Piwowarzy ostrzegają, że spadek nie tylko negatywnie odbije się na zatrudnieniu w przemyśle, ale też zmniejszy wpływy do budżetu.

Im bliżej końca roku i terminu ustalenia przyszłorocznego budżetu, tym bardziej realne wydają się plany resortu finansów, dotyczące nowych stawek akcyzy na piwo. Przypomnijmy, że resort finansów przewiduje w 2001 roku dwuetapową podwyżkę tego podatku. Pierwsza, planowana na czerwiec (choć nieoficjalnie mówi się, że będzie ona obowiązywać już od 1 stycznia 2001 roku), spowoduje wzrost podatku o 10,1 proc. Po raz drugi akcyza wzrośnie we wrześniu — o kolejne 16,5 proc.

Związkowcy protestują

Skala proponowanych zmian już wywołała duże zaniepokojenie w branży. Sekcja Krajowa Przemysłu Piwowarskiego NSZZ Solidarność przedstawiła w Ministerstwie Finansów swoje stanowisko. Zdaniem związkowców, podwyżka akcyzy wpłynie na spadek wpływów budżetowych. Pogorszy się niekorzystna proporcja cenowa między piwem a alkoholami wysokoprocentowymi. Wzrost cen piwa wpłynie ponadto na wzrost konsumpcji tanich win owocowych. Skutkiem obciążeń będzie regres branży, która daje zatrudnienie kilkudziesięciu tysiącom osób (w samych browarach pracuje około 15 tys. ludzi).

CASE analizuje

Piwowarska Solidarność przytacza analizę ekspertów z CASE-Doradcy, firmy monitorującej m.in. rynek piwowarski. Analitycy przeprowadzili badania na podstawie danych dotyczących cen i sprzedaży piwa uzyskanych od siedmiu producentów, m.in. Grupy Żywiec, Kompanii Piwowarskiej, Okocimia, Bosmana i Browarów Warszawskich. Z badań wynika, że 1-proc. wzrost ceny piwa prowadzi średnio do niemal 1-proc. spadku globalnej sprzedaży. Przy założeniu, że cena piwa w 2001 roku wzrośnie o 11 proc. (inflacja 7 proc.), spadek globalnej sprzedaży branży wyniesie ponad 3,6 proc. Proponowane podwyżki akcyzy mogą jednak spowodować wzrost cen o 16 proc. (przy bardziej prawdopodobnej 10-proc. inflacji). Spadek sprzedaży wyniesie wówczas około 5,3 proc. To oznacza, że krajowe browary wyprodukują o 1,3 mln hl piwa mniej.

Wzrostu nie będzie

O ile w 1999 roku dynamika wzrostu branży wyniosła ponad 11 proc., o tyle w tym roku zmniejszy się prawdopodobnie do 4-5 proc., a w 2001 roku spadnie zapewne o tę właśnie wartość.

— Planowana podwyżka akcyzy spowoduje załamanie dynamiki wzrostu i wywoła spadek sprzedaży. Branża wpadnie w takie kłopoty, jakie ma przemysł spirytusowy. Podwyżka nie da się wytłumaczyć ani rozsądną polityką podatkową, ani działaniami zmierzającymi do zmniejszenia konsumpcji alkoholu. Jest to kolejny przykład pazerności budżetu — mówi Andrzej Długosz, rzecznik branży piwowarskiej.

Będą jednak cięcia

Browary szukają oszczędności. Załamanie rynku spowoduje kolejne redukcje etatów. W 2001 r. pracę może stracić około 1 tys. osób. Spadek sprzedaży odbije się oczywiście na wpływach budżetowych. Analitycy CASE-Doradcy przewidują dwa scenariusze dla branży: wygasającego wzrostu bądź kryzysu i stagnacji. Proponowane obciążenia akcyzowe nie pozostawiają wątpliwości, który z nich będzie obowiązywał w najbliższych latach.

OKIEM EKSPERTA

Branża piwna stanie przed znaczną podwyżką akcyzy: najpierw o 10,1, a potem o kolejne 16,5 proc. Wywoła to podwyżkę cen. Dodatkowo przewidywane spowolnienie wzrostu gospodarczego może spowodować spadek spożycia piwa i osiąganych przychodów ze sprzedaży. Do tego dojdzie zakaz reklamy napojów alkoholowych, wzrost kosztów finansowych i konieczność zwiększenia wydatków na promocję. Osiągane wyniki z całą pewnością nie będą zachęcały do inwestowania w spółki tej branży.

Małgorzata Wąsowska-Chęć, analityk PBK Asset Management

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Mazur

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Wyższa akcyza spowoduje załamanie sprzedaży piwa