Wyzwania stojące przed pracodawcami

  • Justyna Klupa
opublikowano: 07-09-2022, 08:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Niezadowolenie pracowników z powrotu do biura, wypalenie zawodowe i „ciche odejścia” – te problemy spędzają szefom sen z powiek. Ich rozwiązaniem może być wdrożenie modelu work-life fit.

Pozyskanie i utrzymanie pracowników jest w realiach dzisiejszego rynku wyjątkowo trudne. Firmy w Polsce borykają się z różnorakimi wyzwaniami – nie tylko wzrastającymi kosztami zatrudnienia, ale również z podejściem zatrudnionych do wykonywanej pracy. Eksperci z platformy rekrutacyjnej Talent Place są zdania, że pracownicy są niezadowoleni z przymusowego powrotu do biur i oczekują bardziej elastycznego podejścia przedsiębiorców do godzin i miejsca wykonywania obowiązków zawodowych. Coraz większym problemem jest też zjawisko quiet quitting, czyli „cichych odejść z pracy”, które polega na znacznym obniżeniu zaangażowania zatrudnionych w obowiązki zawodowe.

– Rynek pracy cały czas ewoluuje, ale od 2020 r. te zmiany były szczególnie duże i szybkie. Z jednej strony przyzwyczailiśmy się do pracy zdalnej lub hybrydowej, jednak z drugiej – teraz, gdy coraz więcej organizacji ściąga pracowników do biur, spotyka się to z niezadowoleniem zatrudnionych – mówi Aleksandra Kupiec z Talent Place.

Z badania tej firmy przeprowadzonego w kwietniu wynika, że już wtedy tylko 43 proc. organizacji oferowało pracę zdalną lub hybrydową, a jedynie 10 proc. dawało pracownikom możliwość wyboru w tym zakresie. Odsetek firm preferujących pracę wyłącznie w biurze wciąż rośnie.

Wypalenie zawodowe

Kolejnym problemem firm jest coraz bardziej powszechne wypalenie zawodowe. Jego głównymi przyczynami są długotrwały stres, pracoholizm i przeciążenie obowiązkami, a także monotonia w miejscu pracy. Według badania UCE Research i Syno Poland, aż 65 proc. aktywnych zawodowo Polaków wykazuje jego symptomy, a blisko połowa badanych uważa, ze byłaby w stanie iść z tego powodu na L4.

– Polacy są w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o czas spędzony w pracy. Coraz częściej oczekują od pracodawcy zarówno wsparcia w zakresie pomocy psychologicznej czy dodatkowych dni urlopowych, jak również bardziej elastycznego podejścia. Innymi słowy, ich potrzeby uległy przewartościowaniu, a przyjazne środowisko pracy stało się jeszcze bardziej pożądane. W wielu firmach, które tego nie oferują, wyzwaniem staje się zwiększona rotacja i trudność w rekrutacji. Kiedyś jednym z ważnych kryteriów dla kandydata była lokalizacja biura, dziś jest to możliwość pracy zdalnej lub przynajmniej hybrydowej. Podobnie jest z czasem i godzinami świadczenia obowiązków – wskazuje Marta Garus z Talent Place.

Poznaj program kolejnej edycji kongresu “HR Summit 2022”, 19-20 września >>

Work-life fit czyli elastyczność

Wszystkie wymienione czynniki mają negatywny wpływ na funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa. Rozwiązaniem tych problemów może być wdrożenie modelu work-life fit – uważają specjaliści z Talent Place. Opiera się on na elastycznym podejściu do sposobu świadczenia pracy i jednoczesnym dostosowaniu stanowiska do indywidualnych potrzeb zatrudnionych, dzięki czemu mogą mieć oni więcej czasu dla siebie. W końcu w przypadku wielu zawodów obowiązki można wykonywać w elastycznych godzinach z dowolnego miejsca – niekoniecznie z biura. Zwłaszcza gdy pracownicy rozliczani są nie za czas spędzony w miejscu pracy, ale za efekty. Może to być dobre rozwiązanie dla firm, w których praca zdalna już się sprawdziła.

– W trakcie pandemii, gdy zdecydowana większość pracowników umysłowych realizowała swoje zadania zdalnie, wielu z nich odkryło, że w ten sposób są w stanie pracować bardziej efektywnie i oszczędzić sporo czasu poświęcanego na dojazdy. Odzyskany czas mogą inwestować w relacje, odpoczynek czy rozwój osobisty. Jednocześnie, aby zapobiec izolacji, braku wspólnotowości i zespołowości w firmie przy pracy 100-procentowo zdalnej, warto organizować i planować wspólną pracę i integrację. Pracownicy bardzo sobie cenią takie elastyczne podejście, ale tego wiele organizacji musi się jeszcze nauczyć – komentuje Przemysław Kadula z Talent Place.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane