10 tendencji w rozwoju pracowników
Szkoleniowcy z House of Skills sporządzili listę najważniejszych zasad obowiązujących w szkoleniach. Wzięli pod uwagę swoje doświadczenia i analizy polskich i zagranicznych badań rynku pracy, rynku szkoleń i oczekiwań wobec pracowników.
1 Rozwijanie pracowników jako strategiczne narzędzie budowania przewagi konkurencyjnej. Od HR oczekuje się rozwiązań, które podniosą kompetencje ludzi, zwiększą ich zaangażowanie i doprowadzą do wzrostu wskaźników biznesowych.
2Uzupełnianie braków w edukacji pracowników dzięki wykorzystaniu na szeroką skalę Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Kierunki kształcenia młodych ludzi i jego jakość odbiegają od potrzeb pracodawców. Zorientowane na masowe i powtarzalne szkolenia programy EFS, wykorzystujące nowe techniki kształcenia, są sposobem finansowania zajęć, który pomaga zniwelować te braki.
3 Rośnie znaczenie programów pozyskiwania, utrzymania, rozwoju talentów i pracowników o wysokim potencjale. Najcenniejsi pracownicy, realizując swoje plany rozwoju, realizują działania i projekty, które przynoszą pracodawcy konkretne efekty biznesowe.
4 Indywidualizacja rozwoju. Nie stosuje się już systemów, w których wszyscy uczą się wszystkiego. W indywidualnych szkoleniach wykorzystuje się coaching, studia, e-learning, bazujący na nowej technologii.
5 Digitalizacja szkoleń: rośnie popularność e-learningu, webinariów (internetowe seminaria) i klas wirtualnych. Przy dużej liczbie pracowników rozwiązania technologiczne są tańsze niż tradycyjne szkolenia. Digitalizacja to także odpowiedź na potrzeby nowej generacji, zwanej Y lub 2.0.
6 Przekazanie pracownikom odpowiedzialności za kształcenie: samodzielna nauka i zdobywanie indywidualnych, społecznych i praktycznych kompetencji poprzez pracę w grupie. Pracodawca stwarza możliwości rozwoju, ale to pracownik powinien decydować, jakiej wiedzy potrzebuje i które umiejętności chce rozwijać.
7 Wymiana wiedzy między pracownikami bez względu na stanowisko jako coraz ważniejsza forma podnoszenia kompetencji. Role mistrza i ucznia nie są dane raz na zawsze. Każdy może uczyć się od każdego. Edukacja bywa podporządkowana potrzebie chwili i wykorzystuje różne metody, narzędzia, formy komunikacji.
8 Wzrost znaczenia rozwoju menedżerów i liderów. Zwiększają się nakłady na rozwój umiejętności menedżerów, którzy nie są dziś wystarczająco przygotowani do pełnienia swej roli.
9 Interaktywność kształcenia dzięki wykorzystaniu gier i symulacji biznesowych.
Gry symulacyjne są zgodne z naturalnym sposobem uczenia się — także nowego pokolenia.
10 Wzmocnienie roli menedżerów w rozwoju pracowników, od coachingu zewnętrznego do wewnętrznego. Nigdy wcześniej bezpośredni przełożony nie miał tak dużego udziału w rozwoju pracowników i nie był tak bardzo odpowiedzialny za efekt tego procesu.