Wzmocnienie transportu lotniczego w Polsce i w Europie

VIOLETA BULC, komisarz UE ds. transportu
06-12-2015, 22:00

SPECJALNIE DLA „PULSU BIZNESU” ...

Liberalizacja unijnego wewnętrznego rynku lotniczego w latach 90. XX w. stanowiła bezprecedensowy przełom. Usunęliśmy bariery handlowe w UE, umożliwiając przewoźnikom lotniczym zaoferowanie pasażerom większej liczby połączeń i lepszej częstotliwości lotów po niższej cenie. Umożliwiło to pojawienie się tanich linii lotniczych i ich rozwój. W rezultacie miliony Europejczyków co tydzień odbywają podniebne podróże, około dwóch milionów miejsc pracy w UE zależy bezpośrednio od przemysłu lotniczego, co każdego roku daje 110 mld EUR wpływów do unijnej gospodarki.

Rozwój rynku wewnętrznego sprawia, że europejskie linie lotnicze stają się coraz bardziej atrakcyjne dla inwestorów i globalnych funduszy inwestycyjnych. Kilka lat temu Turkish Airlines rozważały możliwość zainwestowania w PLL LOT, ostatecznie jednak musiały wycofać się z tego pomysłu. Przepisy UE wymagają, aby LOT oraz wszystkie europejskie linie lotnicze pozostawały pod kontrolą podmiotów unijnych i stanowiły ich własność. Ma to zasadnicze znaczenie dla obrony naszych interesów i wartości.

Błędem byłoby jednak zakładanie, że europejski sukces będzie trwał bez końca. Spodziewamy się, że w latach 2012-35 europejski ruch lotniczy wzrośnie o 50 proc., co stworzy wiele nowych wyzwań w zakresie przepustowości, bezpieczeństwa i zrównoważenia. Ponadto Europa stoi w obliczu coraz ostrzejszej konkurencji. Ponieważ w różnych regionach świata podróże lotnicze stają się elementem codziennej rzeczywistości dla milionów obywateli, środek ciężkości przemysłu lotniczego przesunął się z Europy w kierunku nowych, wschodzących rynków.

Jeśli chcemy, aby nasi producenci, przewoźnicy oraz inne przedsiębiorstwa nadal się rozwijały,

musimy kształtować i wspierać ten rozwój i utrzymać Europę w czołówce. Unijny sektor lotnictwa musi dotrzymać kroku tempu wzrostu i przemian dla dobra przemysłu UE i jej obywateli.

Dlatego też 7 grudnia Komisja Europejska przedstawiła nową europejską strategię w dziedzinie lotnictwa.

Chcemy nadać lotnictwu europejskiemu nowy impuls, porównywalny z tym, który był dla nas inspiracją w latach 90. XX w. Za pomocą tej bezprecedensowej strategii chcemy — dla dobra przedsiębiorstw — wzmocnić czołową pozycję Europy na świecie. Dlatego zaproponujemy również nowe ogólnounijne przepisy służące do uwolnienia pełnego potencjału gospodarczego dronów. Chcemy, aby nasza przestrzeń powietrzna skuteczniej umożliwiała skrócenie lotów i obniżenie emisji dwutlenku węgla. Chcemy zmniejszyć zatłoczenie naszych portów lotniczych, by dostosować się do dalszego bardziej dynamicznego wzrostu. Chcemy, aby europejskie standardy bezpieczeństwa nadal były najwyższe na świecie. Chcemy, by europejscy podróżni nadal byli najlepiej chronieni; żaden inny kraj ani region nie oferuje tak kompleksowego zestawu praw w przypadkach odmowy przyjęcia na pokład, dużego opóźnienia lub odwołania lotów.

Ostatecznym celem tych wszystkich działań jest zapewnienie korzystania z większej liczby tras, niższych cen i wyższej jakości usług. Zatem proszę zapiąć pasy!

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: VIOLETA BULC, komisarz UE ds. transportu

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Wzmocnienie transportu lotniczego w Polsce i w Europie