Wzrosła sprzedaż rosyjskiej ropy do Azji

Tadeusz StasiukTadeusz Stasiuk
opublikowano: 2015-02-18 12:45

Rosja, drugi pod względem wielkości producent ropy na świecie zwiększył sprzedaż surowca do Chin, Japonii i Południowej Korei o 25 proc. w 2014 r. zwiększając udział swoich dostaw do 8,7 proc. z 7,2 proc. w roku 2013, wynika z danych agencji Bloomberg.

Z kolei udział Arabii Saudyjskiej w azjatyckim rynku spadł z 26 do 24 proc. Swoje udziały zmniejszyły też Katar i Kuwejt. By odzyskać pole, producenci „czarnego złota” znad Zatoki Perskiej oferują nabywcom z Azji rekordowe zniżki i to mimo globalnego spadku notowań ropy. 

Bloomberg

Rosja sprzedała łącznie w ubiegłym roku na wspomniane wcześniej trzy rynki około 51 mln ton ropy, podczas gdy rok wcześniej było to o 10 mln ton mniej. Chiny, Japonia i Południowa Korea, to trzej z czterech  największych importerów ropy w Azji. W 2014 r. razem sprowadzili jej 592 mln ton. Porównywalne dane dla Indii nie są dostępne.

Arabia Saudyjska sprzedała 142 mln ton surowca wobec 146 mln rok wcześniej. Dostawy z Kataru zmniejszyły się o 7,4 proc. do około 30 mln ton. Z kolei zakupy ropy z Kuwejtu utrzymały się na poziomie około 41 mln ton, co oznacza jednak spadek udziałów z 7,2 do 7 proc. 

Walcząc z konkurencją Arabia już 10 razy w ciągu minionych 15 miesięcy powiększała rabat na swoją ropę. W przypadku marcowych dostaw benchmarkowej ropy Arab Light zniżka osiągnęła rekordową wartość 2,30 USD na baryłce.