Listopad stał pod znakiem spowolnienia wzrostu rozwoju sektora usług w Japonii. Zdaniem ekspertów, to rezultat rosnącej inflacji, która ogranicza popyt i wydatki konsumentów, informuje Reuters.

Wskaźnik Jibun Bank Japan Services (PMI) spadł w listopadzie 2022 r. do 50,3 pkt z 53,2 pkt miesiąc wcześniej, schodząc do najniższego poziomu od sierpnia br. Utrzymał się jednak nieznacznie ponad progiem 50 pkt, oddzielającym rozwój od kurczenia się danego sektora gospodarki.
Wytłumaczeniem osłabienia indeksu PMI są zarówno czynniki krajowe, jak rosnąca presja inflacyjna oraz zewnętrzne, w tym pogorszenie globalnej koniunktury. Inflacja coraz mocniej zaczęła odciskać piętno na wydatkach konsumentów oraz poziomie ich zaufania. W przypadku tego ostatniego, mierzący je wskaźnik znalazł się na najniższym poziomie od czerwca 2020 r.
Złożony PMI, który obejmuje zarówno produkcję, jak i usługi, spadł w listopadzie do 48,9 pkt z 51,8 pkt miesiąc wcześniej, „wspierany” kurczącą się aktywnością fabryk.