Zachowaj zdrowy dystans. Do szefa

opublikowano: 19-01-2021, 15:16

Wszyscy jesteśmy z sobą na ty i udajemy, że firma jest wielką rodziną. W tle czai się mobbing.

Zalecamy partnerstwo i skracanie dystansu w pracy. Co w tym złego? Ano to, że nadmierna bliskość może łączyć się z ukrytą pogardą. Już w latach 70. XX w. Richard Sennett, amerykański socjolog, pisał o „upadku człowieka publicznego”, mając na uwadze rodzący się wówczas kult prywatności, który stopniowo przenikał do życia zbiorowego, nie wyłączając biznesu. Kiedyś było tak: idąc do biura, zdając egzamin lub załatwiając sprawę w skarbówce, należało przywdziać maskę, nie epatować uczuciami. Dziś jest zupełnie inaczej: gdziekolwiek się znajdujemy i z kimkolwiek mamy do czynienia, promujemy autentyczność, naturalność, i emocje, które dawniej były zarezerwowane dla najbliższej rodziny i przyjaciół. Wiąże się to z odrzucaniem konwenansów na rzecz spontanicznych zachowań graniczących czasem z nieokrzesaniem.

Zero barier:
Zero barier:
W całkiem niedawnych czasach każda firma podkreślała swoją hierarchiczność, często z przesadą. Ale równie zły może być brak dystansu.
Adobe Stock

Obcowanie z otoczeniem wymaga operowania rolami społecznymi i dystansem w relacjach interpersonalnych – twierdził Richard Sennett. Bez kindersztuby jesteśmy skazani na wzajemne ranienie się – „tyrania intymności” czyni nas bardziej prymitywnymi od społeczności zbieracko-łowieckich – oceniał profesor.

To nie tylko kwestia smaku: powszechne lekceważenie reguł i form doprowadziło do epidemii mobbingu wśród dzieci w szkole i dorosłych w pracy – przekonuje w książce „Poczuj grunt pod nogami” Svend Brinkmann, wykładowcy psychologii Uniwersytetu w Aalborgu.

Podobnie uważa prof. Krzysztof Obłój, teoretyk zarządzania z Uniwersytetu Warszawskiego: im większy luz, familiarność, tym łatwiej ukryć gnębienie ludzi. Gdzie brak dystansu, tam krytyka, sarkazm, drwina wydają się bardziej uprawnione, a bolą jeszcze mocniej – ostrzega naukowiec. Czy jednak możemy komuś zabronić zwracania się do nas po imieniu? Byłoby to potraktowane jako dziwactwo. Jesteśmy więc skazani na niechcianą bliskość. Dobrze, że wreszcie o tej pułapce zaczynamy głośno rozmawiać.

Poznaj program drugiej edycji "Akademia Lidera - doświadczenia lidera" 2 lutego - 30 marca 2021 >>

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane