Zaraza sprzyja informatyce na żądanie

Mirosław KonkelMirosław Konkel
opublikowano: 2020-05-25 22:00

Outsourcing działań IT to jeden z segmentów rynku, które rosną dzięki pandemii.

Po co robić samemu coś, co ktoś inny wykona lepiej, szybciej i taniej? Na tym polega outsourcing — poleganie na zewnętrznym wsparciu przy zadaniach, które nie są podstawową działalnością danej firmy. Jak to wygląda na przykładzie nowych technologii? Ponad 45 proc. przedsiębiorstw chce w najbliższych 18 miesiącach zwiększyć nakłady na usługi IT świadczone przez wyspecjalizowanych dostawców. Dla 59 proc. klientów głównym powodem takiej inwestycji jest możliwość cięcia wydatków — wynika z najnowszego raportu firmy NTT.

— Outsourcing IT to coś więcej niż tylko dostawa technologii. Firmy mierzące się z obecnymi wyzwaniami chcą czegoś więcej. Szukają sprawdzonych partnerów i doradców, którzy pomogą im przejść sprawnie przez proces cyfrowej transformacji i wrócić do biznesowej normalności — twierdzi Damian Skendrovic, wiceprezes wykonawczy w NTT.

Jednym z największych dostawców data center w Polsce jest Atman, który nigdy nie narzekał na brak klientów. Niemniej zaraz po wybuchu pandemii odnotował rosnące zainteresowanie swoją ofertą. Popyt na outsourcing, w tym chmurę obliczeniową, wzrósł na fali popularyzacji pracy zdalnej i handlu w internecie. Firmy stanęły przed pytaniem, jak zachować ciągłość działania bez rozbudowy infrastruktury IT. Odpowiedzią są usługi chmurowe łączące bezpieczeństwo z elastycznością (gwarantują zwiększenie lub zmniejszenie mocy obliczeniowej zależnie od aktualnych potrzeb).

— Nawet banki, kojarzone ze stacjonarnym środowiskiem IT, rozważają sięgnięcie po chmurę, aby urozmaicić stosowane rozwiązania, lokalizacje i dostawców. Do outsourcingu przekonują kolejne rekomendacje użycia usług cloudowych w finansach — wskazuje Adam Dzielnicki z Atmana.

Skoro duże inwestycje zyskują na chmurze, tym bardziej jest to korzystne dla mniejszych podmiotów, np. z branży detalicznej, które z reguły dysponują skromnymi budżetami i kompetencjami w dziedzinie IT.

— Dla tradycyjnego i internetowego handlu ważne jest szybkie uruchamianie nowych środowisk i skalowalność zasobów technologicznych. Budowanie infrastruktury we własnym zakresie byłoby kosztowne i mało racjonalne — mówi Adam Dzielnicki.

Renesans outsourcingu IT w najbliższych latach pozytywnie wpłynie na całą branżę. Według najnowszego raportu PMR polscy operatorzy data center podwoją swoje zasoby do 2025 r.

Sprawdź program webinaru "Chmura obliczeniowa", 6 lipca 11:00 >>