Zarządzanie kadrami bez wizji i planu

Dorota Zawiślińska
24-06-2018, 22:00

Małe firmy niechętnie podchodzą do tworzenia długofalowych strategii. Tylko 15 proc. ma koncepcję działań na najbliższe trzy miesiące.

Jakie umiejętności cenią pracodawcy u swoich pracowników? Czy firmy mają długofalowe strategie zarządzania zasobami ludzkimi? Z jakich narzędzi rekrutacyjnych korzystają przedsiębiorcy? M.in. na te pytania odpowiadają autorzy najnowszego badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i Uniwersytetu Jagiellońskiego „Bilans Kapitału Ludzkiego” (BKL).

— Budowanie nowoczesnych kadr dla polskiej gospodarki jest jednym z wyzwań zapisanych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. BKL dostarcza cennych danych na temat luk kompetencyjnych w gospodarce i aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków — mówi Nina Dobrzyńska, wiceprezes PARP.

Jak podkreślają autorzy raportu z badania, 83 proc. pracodawców uważa, że wykształcenie jest kluczowym kryterium w doborze pracowników. Natomiast 69 proc. szefów firm zwraca uwagę na doświadczenie swoich przyszłych podwładnych. Co czwarty menedżer wymaga od osób starających się o pracę m.in. skrupulatności, dokładności, odpowiedzialności, dyscypliny i uczciwości.

— Kompetencje miękkie są, obok wykształcenia, istotnym elementem branym pod uwagę przy poszukiwaniu pracowników.Przedsiębiorcy najczęściej cenią w nich łatwość nawiązywania kontaktów międzyludzkich, kulturę osobistą, umiejętność autoprezentacji, zarządzania czasem, chęć do pracy, a także terminowość — zaznacza wiceprezes PARP.

Z raportu wynika ponadto, że pracodawcy zawierają częściej umowy cywilnoprawne z kobietami niż mężczyznami. Natomiast mężczyźni wiodą prym w prowadzeniu działalności gospodarczej i w pracy na czarno. Dominującymi formami zatrudnienia — niezależnie od zawodu — są jednak umowy o pracę na czas określony i nieokreślony.

Najwięcej umów cywilnoprawnych jest stosowanych m.in. w sektorze usług. W ciągu ostatniego roku ponad 12 proc. Polaków pracowało na takiej podstawie. Były to głównieosoby w wieku od 18 do 24 lat. Z badania wynika też, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy ok. 1,7 mln Polaków pracowało w szarej strefie.

Według badania BKL, ponad 76 proc. Polaków, mających od 25 do 64 lat, rozwija swoje kompetencje, korzystając m.in. z kursów i szkoleń. Większość respondentów szukających pracy deklaruje chęć zdobycia nowych kwalifikacji, aby móc wykonywać nowy zawód. Gotowość do zmiany pracy spada jednak wraz z wiekiem.

Jednym z głównych wyzwań przedsiębiorstw — jak podkreślają autorzy badania — jest realizacja długofalowej strategii w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Jedynie 18 proc. firm ma plan działań na najbliższe trzy miesiące. W przypadku małych i średnich graczy jest to odpowiednio: 15 proc. i 41 proc.

Jak postrzegają przedsiębiorcy swoją przewagę konkurencyjną na rynku? Ok. 75 proc. firm stawia na wysoką jakość oferowanych przez nich produktów i usług. 51 proc. podmiotów stara się mieć konkurencyjne ceny, a nieco ponad połowa przedstawicieli biznesu upatruje swoją przewagę w kompetencjach i doświadczeniu pracowników.

Autorzy raportu zauważają ponadto, że co czwarty przedsiębiorca prowadzi bieżącą ocenę swoich pracowników, a 14 proc. firm bada skutecznośćnarzędzi zarządzania kadrami. Do najpopularniejszych należą m.in. opisy stanowisk pracy, zróżnicowane hierarchicznie systemy wynagrodzeń i plany zatrudnienia.

Z jakich narzędzi rekrutacyjnych korzystają najczęściej pracodawcy? Są to: CV, rozmowa rekrutacyjna i list motywacyjny. Niewiele firm sprawdza umiejętności kandydatów na podstawie tzw. wywiadu ustrukturyzowanego. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Zarządzanie kadrami bez wizji i planu