Zawinięcie do portów w USA będzie droższe

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2025-03-03 20:00

Stawki za wejście do terminali w USA mogą wzrosnąć z 80 tys. do 3,5 mln USD. Podwyżki obejmą chińskich armatorów oraz posiadających statki zbudowane w Państwie Środka. Sporo może zapłacić PŻM.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kiedy mogą zapaść decyzje w sprawie opłat portowych w USA
  • ile zawinięć do portów USA realizuje rocznie PŻM i jakie mogą być ich koszty
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Biuro Przedstawiciela Handlowego USA (USTR) ogłosiło niedawno zestaw działań mających na celu nałożenie i podwyżkę opłat na chińskich operatorów statków i armatorów z innych państw pływających jednostkami zbudowanymi w stoczniach Państwa Środka. Powołując się na analizy biura brokerskiego Clarksons Research, Portal Trade Winds poinformował, że stawki za każde zawinięcie wzrosną z 80 tys. do nawet 3,5 mln USD. Większość podmiotów zapłaci 1-1,5 mln USD. Decyzje amerykańskiej administracji mają zapaść 25 marca przed rozmowami między USA a Chinami.

Wzrost opłat dotknie m.in. Polską Żeglugę Morską (PŻM) transportującą towary masowe, np. stal czy zboże, po amerykańskich Wielkich Jeziorach jednostkami zbudowanymi głównie w chińskich stoczniach.

— Statki PŻM mają rocznie około 200 zawinięć do portów amerykańskich — mówi Krzysztof Gogol z PŻM, szacując, że jeśli spółka zapłaci średnio 1 mln USD za zawinięcie, to w przeliczeniu na złote jej koszty sięgną 800 mln zł rocznie.

Clarksons Research szacuje, że w 2024 r. było 36,6 tys. zawinięć do portów w USA przez statki, które mogą zmieścić się w maksymalnym poziomie opłat, w tym 83 proc. zawinięć kontenerowców, 68 proc. jednostek przewożących samochody i 44 proc. masowców.