ESG nie może być marketingiem

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2022-06-14 16:37
zaktualizowano: 2022-06-14 18:21

Polskie firmy radzą sobie gorzej od zagranicznych z wdrażaniem strategii zrównoważonego rozwoju. Oprócz ekologii muszą też myśleć o sprawach społecznych.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

ESG w biznesie stało się skrótem modnym, a regulacje unijne sprawiają, że raportowanie danych niefinansowych i posiadanie strategii zrównoważonego rozwoju staje się dla dużych firm obowiązkiem. Praktyka jednak kuleje. Na początku czerwca firmy PwC Polska i Strategy& opublikowały wspólny raport o realizacji strategii ESG w sektorze dóbr konsumenckich i handlu detalicznym. Już w tytule zaznaczono, że ESG to „nadal deklaracje a nie rzeczywistość".

Co prawda 58 proc. badanych firm deklaruje, że jest na zaawansowanym etapie wdrażania strategii ESG, ale tylko co piąta z nich to firma z polskim kapitałem. Prawie połowa badanych wskazuje, że brak przejrzystych regulacji i wymogów powstrzymuje ich od większego zaangażowania się w strategię zrównoważonego rozwoju, a tylko 28 proc. w takiej strategii ma wszystkie trzy filary ESG, czyli nie tylko sprawy środowiskowe, ale też zagadnienia społeczne i z zakresu ładu korporacyjnego.

Komentarz Partnera
Wiarygodność podstawą skuteczności ESG
Joanna Gorczyca
Dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju PZU
Wiarygodność podstawą skuteczności ESG

Wypracowanie strategii ESG to dziś niekwestionowany obowiązek przedsiębiorstw, które chcą budować swoją wartość w oczach klientów i inwestorów. Kryteria środowiskowe, społecznej odpowiedzialności biznesu oraz ładu korporacyjnego nie mogą kończyć się jednak na poziomie deklaracji. Od firm oczekuje się konkretnych efektów wprowadzonych zmian, do których motywują je nie tylko zmiany prawne, ale także oczekiwania otoczenia.

Podążając za ważnym trendem zrównoważonego rozwoju i inwestowania w sposób odpowiedzialny, przedsiębiorstwa decydują się na uwzględnienie kryteriów ESG w strategii biznesowej, które często stanowią jej istotny filar. Dzisiaj miarą sukcesu w biznesie są już nie tylko wyniki finansowe, ale przede wszystkim osiąganie tych wyników w sposób zrównoważony. Prowadzenie biznesu z poszanowaniem kwestii środowiskowych, społecznych i w zgodzie z najlepszymi praktykami ładu korporacyjnego (ESG) dostarcza akcjonariuszom i inwestorom wartość, która zapewnia ciągłość i powtarzalność wyników finansowych dzięki odpowiedzialnemu korzystaniu z wielu kapitałów.

Strategia ESG powinna odpowiadać na potrzeby biznesowe oraz wyzwania społeczne i środowiskowe, na które firma ma największy wpływ. W swoich ambicjach ESG, firmy powinny uwzględniać nie tylko działania bezpośrednie, jak redukcja własnego śladu węglowego, ale także inicjatywy, dzięki którym mogą wpływać na zachowania swoich klientów czy partnerów biznesowych. Warto spojrzeć na ESG nie tylko z poziomu wyzwań społecznych i klimatycznych, ale także jak na szansę tworzenia innowacyjnych produktów i procesów.

PZU jako lider sektora ubezpieczeniowego czuje się zobowiązany do wyznaczania najwyższych standardów ładu korporacyjnego, dbałości o stan środowiska i poprawę jakości życia społeczeństwa. Rozumiemy, że aby zahamować zmiany klimatu, konieczne jest przejście do niskoemisyjnej gospodarki. Chcemy być partnerem dla firm i przedsiębiorstw, które przechodzą energetyczną transformację.

Dlatego rozwijamy ofertę produktów dla podmiotów wspierających technologie niskoemisyjne, jak PZU Energia Wiatru i PZU Energia Słońca. Inwestujemy w projekty OZE i rozbudowę farm wiatrowych. W naszym podejściu do zrównoważonego rozwoju na równi traktujemy wszystkie trzy litery ESG. W czasie pandemii takie cele zrównoważonego rozwoju jak: dobre zdrowie i jakość życia, dobra jakość edukacji nabrały nowego znaczenia. Jeszcze bardziej angażujemy się w promocję zdrowego stylu życia i profilaktykę. Dbamy o bezpieczeństwo, zachęcamy lokalne społeczności do zrównoważonego i aktywnego stylu życia m.in. dzięki projektowi Dobra drużyna PZU. Tworzymy nowoczesną organizację zarządzaną w sposób odpowiedzialny, dbamy o dobrostan pracowników i odpowiadamy na wyzwania pracy w wielopokoleniowych zespołach. Nasze działania przynoszą efekty, są dostrzegane i pozytywnie oceniane zarówno przez klientów, szczególnie korporacyjnych, jak również przez naszych partnerów biznesowych. Wymierną oceną naszych działań są coraz lepsze wyniki ratingów ESG.

A jak jest w innych branżach?

- Trzeba ostrożnie podchodzić do porównywania realizacji strategii ESG w różnych sektorach gospodarki. Najbardziej aktywny jest sektor finansowy, ale w tym przypadku regulacje unijne dotyczące ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych już wcześniej narzuciły odpowiednie wymogi. Teraz ten sektor napędza zmiany w innych branżach, które muszą spełnić rosnące wymogi, by uzyskać finansowanie. Z kolei sektor energetyczny podejmuje działania w obszarze środowiskowym, co podyktowane jest opłatami emisyjnymi i rosnącą potrzebą „zazielenienia się", by być w stanie konkurować z przedsiębiorstwami europejskimi, które są bardziej zaawansowane we wdrażaniu strategii klimatycznych. Mamy w Polsce próby wdrażania strategii ESG w farmacji czy sektorze chemicznym, ale to wciąż raczej pojedyncze przypadki - mówi Ewelina Łukasik-Morawska, CEE ESG Hub Manager w PwC Polska.

Komentarz partnera
ESG: zaangażowanie i transparentność
Ewelina Jabłońska-Gryżenia
Head of Sustainability Raben Group
ESG: zaangażowanie i transparentność

Nawet w przypadku firmy, która – tak jak Grupa Raben – zrównoważony rozwój ma wpisany w swoje DNA, a działania w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzi od lat, wdrożenie wskaźników ESG nie jest tylko formalnością. Wymaga systematycznej pracy i zaangażowania całej organizacji, przyjęcia zestandaryzowanych ram dla obecnej działalności i tworzenia planów, które mają nam zapewnić zrównoważony wzrost.

Aby podkreślić wagę tematów ESG w Grupie Raben opracowaliśmy Strategię Zrównoważonego Rozwoju na lata 2021-2025, która opiera się na trzech filarach: Ochrona środowiska (E), Wpływ społeczny (S) i Odpowiedzialna organizacja (G). Uwzględnia ona również konkretne cele, których realizację monitorujemy, a postępy przedstawiamy w corocznym Raporcie Zrównoważonego Rozwoju. Nadzór nad realizacją całej Strategii sprawuje Komitet ds. Zrównoważonego Rozwoju, któremu przewodzi CEO całej Grupy, Ewald Raben. Osobiste zaangażowanie Zarządu Grupy jest zawsze gwarantem i potwierdzeniem, że zrównoważony rozwój jest integralnym elementem funkcjonowania Grupy i ma dla nas najwyższy priorytet.

Dla samej Grupy Raben realizacja Strategii ESG przynosi również wymierne, finansowe korzyści: w ubiegłym roku Grupa Raben otrzymała kredyt powiązany ze zrównoważonym rozwojem (Sustainability Linked Loan – SLL) na kwotę 225 mln EUR, którego wysokość marży zależna jest właśnie od spełnienia warunków określanych przez pięć kluczowych wskaźników efektywności ESG.

Jesteśmy świadomi, że branża logistyczna wywiera silną presję na środowisko, dlatego duży nacisk kładziemy na przeciwdziałanie zmianom klimatu i redukcję emisji pochodzących z naszej działalności. Nie tracimy również z naszego horyzontu społecznego aspektu, w tym obszarze przede wszystkim jesteśmy odpowiedzialni za ludzi, którzy tworzą Grupę Raben. To również tematy ważne dla naszych partnerów – klientów i dostawców. A my, z każdym otrzymanym zleceniem, przejechanym kilometrem i dostarczoną przesyłką chcemy być coraz lepsi na konkurencyjnym rynku, bardziej skuteczni w transporcie i magazynowaniu, ale też jeszcze bardziej aktywni w obszarze ESG i transparentni. Dlatego, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych interesariuszy, nie tylko nieustannie doskonalimy wszystkie procesy biznesowe, ale również dokonujemy dobrowolnych ujawnień ESG. O naszej wartości i podejmowanych działaniach świadczy otrzymane niedawno srebrne wyróżnienie w rankingu EcoVadis 2022, z czego jesteśmy ogromnie dumni.

Pozytywnym sygnałem jest rosnące zainteresowanie kwestiami środowiskowymi wśród start-upów w Polsce i całej Europie Środkowej i Wschodniej.

- Start-upom jest łatwiej, bo młode, niewielkie firmy mają pod względem wdrażania strategii ESG oczywistą przewagę nad dużymi organizacjami ze skomplikowanym łańcuchem dostaw - mówi Ewelina Łukasik-Morawska.

Oszczędności i bezpieczeństwo

Firmy deklarują największe zaangażowanie we wdrażaniu strategii środowiskowych. Spośród badanych przez PwC Polska i Strategy& przedsiębiorstw z sektora dóbr konsumenckich i handlu detalicznego 70 proc. deklaruje wprowadzenie celów klimatycznych najpóźniej do 2030 r.

- Firmy odpowiadają na wymogi środowiskowe nie tylko ze względów regulacyjnych, ale także dlatego, że pozwala to na osiągnięcie realnych oszczędności - zmniejszenie zużycia wody, energii, surowców. Nie bez znaczenia są też rosnące oczekiwania konsumentów, co przekłada się na zyski wizerunkowe - mówi ekspertka PwC Polska.

W innych obszarach zrównoważony rozwój ma na razie charakter punktowy. W badaniu najsłabiej wypadł obszar ładu korporacyjnego. Niespełna jedna trzecia firm wskazała, że „zaadresowała” te zagadnienia w swoich strategiach we właściwy sposób. Reszta zrobiła to w stopniu średnim, małym albo wcale.

- W obszarze ładu korporacyjnego najwięcej dzieje się w ostatnim czasie wokół bezpieczeństwa danych i ogółem cyberbezpieczeństwa. To trend widoczny w Polsce, ale i na całym świecie. Drugi punkt, gdzie widzimy dużą aktywność, to wprowadzanie w firmach praktyk antykorupcyjnych - mówi Ewelina Łukasik-Morawska.

Komentarz partnera
Brak strategii ESG zmniejszy konkurencyjność
Angelika Szufel
Senior Associate, Praktyka Energetyki i Projektów Infrastrukturalnych w kancelarii CMS
Brak strategii ESG zmniejszy konkurencyjność

ESG już dawno przestało być dodatkiem do prowadzonej działalności, a obecnie jest to jedno z kryteriów, które determinuje możliwość pozyskania finansowania z funduszy private equity. Niedostosowanie się do kryteriów zrównoważonego rozwoju znacząco bowiem utrudnia dostęp do kapitału, a w niedalekiej przyszłości całkowicie przekreśli możliwość jego pozyskania. Tendencje do zaostrzania rygorów związanych z ESG wynikają już nie tylko z presji regulatora unijnego, ale są to rzeczywiste oczekiwania inwestorów powierzających swój kapitał funduszom private equity, ponieważ powszechnie wskazuje się, że uwzględnianie ESG w decyzjach inwestycyjnych realnie przekłada się na uzyskiwane stopy zwrotu. Przedsiębiorstwa, które podjęły się zmiany modelu działalności i dostosowały się do wytycznych zrównoważonego rozwoju są bardziej innowacyjne i mniej podatne na zmiany rynkowe, takie jak obecnie trwający kryzys na rynku energetycznym.

W Polsce od 2017 r. obowiązują przepisy nakazujące największym przedsiębiorstwom (jednostkom zainteresowania publicznego, spełniającym szczegółowe kryteria finansowe i zatrudniającym powyżej 500 pracowników) ujawniać dane niefinansowe. Jednak w praktyce nie wszystkie firmy przygotowują raporty, a tylko niewielki odsetek firm uwzględnia w swoich raportach wszystkie trzy filary ESG. Przy tym publikowane materiały to w dużej mierze nieweryfikowalne deklaracje, a nie faktyczne cele i działania, z których przedsiębiorstwo może zostać realnie rozliczone. Tymczasem już za dwa lata staniemy przed koniecznością audytowania raportów niefinansowych. Unia Europejska dąży bowiem do całkowitego wyeliminowania deklaratywności raportów oraz tzw. greenwashingu czyli niezgodnego z prawdą informowania, że działalność spółki jest zrównoważona środowiskowo. To będzie ogromne wyzwanie dla polskich firm, które muszą wzmocnić swoje kompetencje w tym zakresie. Przygotowanie strategii zrównoważonego rozwoju oraz raportu ESG, zgodnego z nowymi regulacjami, dla wielu firm będzie równoznaczne z koniecznością szczegółowej analizy wszystkich obszarów swojej działalności, a nie jest to praca, którą można wykonać w miesiąc. Trzeba mieć świadomość tego, że rodzimi przedsiębiorcy, którzy nie dostosują się do wytycznych ESG, przestaną być konkurencyjni na rynku zachodnim, gdzie ograniczanie emisyjności czy posiadanie polityki dekarbonizacji staje się już standardem.

Podobnie wygląda sytuacja w społecznym filarze ESG.

- W kwestiach społecznych zaczynamy zauważać pierwsze zmiany, bo przez lata ten element ESG był mylnie rozumiany jako działalność filantropijna. Teraz firmy zaczynają rozumieć, jak istotne dla ich wyników jest transparentne podejście do kwestii pracowniczych, wprowadzane są coraz szerzej mechanizmy raportowania o nieprawidłowościach, polityki różnorodności lub równości wynagrodzeń. Znacznie częściej dzieje się to jednak w polskich oddziałach zagranicznych koncernów, w których takie wymogi stawia centrala, niż w krajowych firmach - mówi Ewelina Łukasik-Morawska.

Komentarz partnera
Zrównoważony, zielony rozwój 7R
Tomasz Lubowiecki
Prezes zarządu 7R
Zrównoważony, zielony rozwój 7R

W ostatnich latach obserwujemy proces transformacji, jakiemu podlega myślenie o powierzchniach magazynowych i ich konstruowaniu. Dużą rolę w zachodzących zmianach odgrywa ESG, czyli szereg wskaźników określających stopień zgodności działania danego przedsiębiorstwa z kryteriami zrównoważonego rozwoju w trzech obszarach: ładu środowiskowego, społecznego i korporacyjnego. W 7R myślimy o budowaniu długoterminowej wartości tworzonych obiektów magazynowo-produkcyjnych dlatego stawiamy na ich innowacyjność i ekologiczność. Wysoka jakość i wielofunkcyjność budynków, dbałość o surowce i integracja z otoczeniem przekładają się na zaufanie klientów i inwestorów. Tylko w 2021 r. sprzedaliśmy funduszom inwestycyjnym 17 projektów za łączną kwotę niemal 400 mln EUR.

W naszych obiektach operacje biznesowe prowadzą firmy z różnych branż i, tak jak my, doceniają one proekologiczny charakter wynajmowanych magazynów. „Zielony” magazyn, oprócz jego przyjazności dla środowiska, oznacza także wymierne oszczędności w zakresie kosztów eksploatacji.

Przykładem zaawansowanej technologicznie i ekologicznie realizacji 7R jest nowoczesne centrum logistyczne zbudowane dla Żabki w formule Build-to-Suit. Obiekt powstał w Radzyminie pod Warszawą i już na etapie projektu uzyskał certyfikat BREEAM na poziomie Excellent. Spełnia najwyższe, międzynarodowe standardy ekologiczne. Jest energooszczędny (m.in. światła LED), minimalizuje zużycie wody (np. poprzez wodooszczędną armaturę), a docelowo znajdą się na nim także panele fotowoltaiczne będące źródłem czystej energii. Na etapie budowy wraz z generalnym wykonawcą zadbaliśmy o poszanowanie zasobów naturalnych, m.in. poprzez monitorowanie zużycia mediów i transportu czy recykling i sortowanie odpadów. Każdy z tych elementów w działaniach firmy deweloperskiej przekłada się na konkretne korzyści dla środowiska.

Tworząc budynki magazynowe dzisiaj, patrzymy na ich cały cykl życia i dążymy do tego, by nasz wpływ na środowisko był jak najbardziej pozytywny.

Hierarchia priorytetów

Z badania PwC Polska i Strategy& wynika, że strategie zrównoważonego rozwoju w biznesie w Polsce powstają przede wszystkim pod presją zagranicznych centrali dużych firm. W przedsiębiorstwach z krajowym kapitałem jest z tym znacznie słabiej.

- Zagraniczne firmy rozumieją, że poprzez redukcję emisji - tak własnej, jak i tej związanej z łańcuchami dostaw - nie tylko realizują cele zapisane w Porozumieniu paryskim, ale także budują swoją przewagę konkurencyjną na lata. W polskich przedsiębiorstwach ta świadomość nie jest jeszcze wysoka, co może mieć daleko idące konsekwencje. Świadome podchodzenie do tematyki ESG jest niezbędne, by nie stracić pozycji na rynku i nie wypaść z łańcuchów wartości europejskich kontrahentów, którzy będą zobowiązani do kontroli swoich dostawców i partnerów biznesowych. Czasu na to jest coraz mniej, bo dyrektywa CSRD wejdzie w życie wkrótce i docelowo obejmie obowiązkiem raportowania około 3 tys. firm - mówi Ewelina Łukasik-Morawska.

Jak zniwelować tę lukę? Przede wszystkim ESG powinno zacząć być traktowane jako integralny element strategii biznesowej przez zarządy spółek.

- W dużej mierze kwestie ESG są nadal marginalizowane i spychane do działów komunikacji czy marketingu. One muszą pojawić się wyżej na agendzie zarządów, odpowiedzialność za konkretne obszary powinna być przypisana poszczególnym członkom zarządu lub dedykowanym komitetom - a wynagrodzenia wyższych menedżerów powinny być powiązane z osiąganiem KPI w tym zakresie - uważa ekspertka PwC.

Komentarz partnera
Dzisiejsze koszty to przyszłe korzyści
Ewa Łuniewska
Wiceprezes Zarządu ING Banku Śląskiego
Dzisiejsze koszty to przyszłe korzyści

Environmental, social and corporate governance (ESG) to koncepcja funkcjonowania firmy skupiona na takich kwestiach, jak środowisko naturalne, społeczeństwo oraz ład korporacyjny. Organizacje stawiające na ESG zwracają na to uwagę przy podejmowaniu wielu ważnych decyzji biznesowych. Postrzeganie odpowiedzialności firm i biznesu stale rośnie. Społeczeństwa zaczynają przywiązywać coraz większą wagę do sposobu zarządzania firmą, m.in. stosunku do zmian klimatu, traktowania pracowników czy otoczenia społecznego, w którym funkcjonuje. Dzięki koncentracji na takich działaniach, firmy stają się bardziej wiarygodne w ocenie wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy. Wdrożenie polityki ESG w przedsiębiorstwie może korzystnie wpłynąć na wyniki finansowe, polepszyć kondycję kredytową, a także spotęgować przewagę konkurencyjną. Współcześni konsumenci patrzą szeroko. Konieczność zachowania zgodności z procedurami regulacyjnymi jest dla nich więcej niż oczywista. Oni wymagają więcej. Stwarza to dla przedsiębiorstw ogromną szansę na uzyskanie przewagi konkurencyjnej.

Przeprowadzenie transformacji biznesowej zgodnej z ideą zrównoważonego rozwoju umożliwi zbudowanie długoterminowej wartości dla firmy oraz zabezpieczenie jej przyszłych przychodów.

Banki, widząc potencjał w nadchodzących zmianach, chętnie odgrywają rolę partnera biznesowego w procesie transformacji kredytobiorców w kierunku nisko- czy zeroemisyjnym. Rozszerzają ofertą produktową, która ma zachęcić klientów do przestawiania biznesu na odpowiedzialny społecznie i środowiskowo. Instytucje finansujące coraz częściej odmawiają kredytowania nieekologicznych przedsięwzięć.

Na rynku zaczynają pojawiać się produkty finansowe oparte o scoring ESG – umożliwiające obniżkę marży przy wdrażaniu zmian w obszarze zrównoważonego rozwoju.

Polska gospodarka pozostaje małą gospodarką otwartą na handel międzynarodowy i inwestycje zagraniczne, dlatego polskie firmy będą stopniowo doświadczać coraz bardziej restrykcyjnych wymogów kryteriów ESG ze strony firm międzynarodowych, w szczególności europejskich. W skrajnych przypadkach brak dostosowania może oznaczać zerwanie współpracy czy utratę rynku zbytu. Już teraz firmy przywiązujące większą wagę do kryteriów ESG stosują różne wymogi w stosunku do swoich poddostawców (np. audyty procesów, certyfikaty pochodzenia).

Właściciele firm powinni zaakceptować koszty zmian dzisiaj na rzecz długoterminowych i wielowymiarowych korzyści, które osiągną w przyszłości. Zwłaszcza, że w dłuższej perspektywie brak działań będzie oznaczał ogromne koszty zaniechań. Firmy ignorujące odpowiedzialność społeczną i środowiskową mogą być narażone na kary nakładane przez organy regulacyjne i odrzucane przez konsumentów poszukujących marek, które spełniają standardy zrównoważonego rozwoju.

Wojenny test

Poważnym testem dla realizacji strategii ESG i tego, czy firmy naprawdę poważnie podchodzą do zrównoważonego rozwoju, jest rosyjska inwazja na Ukrainę. Jedną z jej konsekwencji są duże zaburzenia na rynku surowców, co z kolei sprawia, że ograniczanie śladu węglowego przy pomocy energetyki gazowej stało się wątpliwe.

- Mam nadzieję, że mimo to dekarbonizacja będzie przyspieszała, a nie spowalniała. Wojna w Ukrainie dobitnie pokazuje, że uzależnienie od paliw kopalnych, zwłaszcza tych z Rosji, jest szalenie niebezpieczne. Są konkretne pieniądze na infrastrukturę odnawialną czy wodorową, transformacja energetyczna musi dojść do skutku. Sądzę zresztą, że firmy to rozumieją w większym stopniu niż społeczeństwo - Orlen ma cel zeroemisyjności do 2050 r., a my jako społeczeństwo wolimy jeździć samochodami niż komunikacją miejską i nie szukamy oszczędności energii - mówi Damian Kuraś, dyrektor Instytutu ESG Fundacji im. XBW Ignacego Krasickiego.

Komentarz partnera
Zrównoważone budownictwo to bezpieczniejsza inwestycja
Emilia Dębowska
Sustainability Director w Panattoni
Zrównoważone budownictwo to bezpieczniejsza inwestycja

Zbliża się czas, w którym firmy mają obowiązek publikowania corocznych raportów informujących inwestorów i klientów, w jakim stopniu biznes spełnia zasady zrównoważonego rozwoju. Już teraz obowiązuje rozporządzenie SFDR (Sustainable Finance Disclosure Regulation), na mocy którego instytucje finansowe muszą przekazywać szczegółowe dane dotyczące czynników zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do ich decyzji inwestycyjnych i oferowanych produktów. Obejmuje to również aktywa, jakimi są nieruchomości.

W tym świetle szerokie działania Panattoni na rzecz powstrzymania zmiany klimatu i rozwijania koncepcji zrównoważonego rozwoju mogą cieszyć zarówno inwestorów, jak i najemców podążających ścieżką ESG. W ubiegłym roku podwyższyliśmy poziom certyfikacji środowiskowej standardu naszych inwestycji na BREEAM Excellent i tym samym rozszerzyliśmy gamę ekologicznych rozwiązań. Jednym z nich jest wspierająca organicznie emisyjności CO2 analiza cyklu życia budynku, poprzedzająca jego realizację. W fazie projektowej bierzemy pod uwagę emisję wynikającą z zastosowanych materiałów budowlanych. Podczas ich doboru, kierujemy się certyfikatami środowiskowymi z grupy EMS (Environmental Management Systems) takimi jak EPD, FSC, ISO 14001 producenta. Wykonujemy również analizę Life Cycle Assesment, w której obliczamy całkowity ślad węglowy inwestycji w jej cyklu życia.

Działania Panattoni już dziś pozwalają na redukcję emisji CO2 inwestycji o ponad 280 ton rocznie dla obiektu o powierzchni 10 000 m kw. Możliwe jest to dzięki polityce energooszczędności, minimalizacji zużycia wody pitnej, a także rozwiązaniom transportowym. Szczególny nacisk kładziemy na rozwiązania zwiększające efektywność energetyczną budynków - jeden z głównych wskaźników SFDR. Są nimi: minimalizacja strat ciepła poprzez poprawę właściwości termotechnicznych konstrukcji obudowy, energooszczędne okna, energooszczędny system oświetlenia wewnątrz budynku i na terenie przyległym, stosowanie systemów zarządzania budynkiem. To między innymi one pozwalają na ograniczenie zużycia energii nawet o 50 proc., a także zmniejszenie poboru mocy do 60 proc. Dodatkowo nasze budynki zasila energia z odnawialnych źródeł pochodząca zarówno od dostawców energii, jak i z instalacji fotowoltaicznych stosowanych w naszych inwestycjach.

Zrównoważone budownictwo podnosi atrakcyjność nieruchomości, wpływa na prestiż budynku i w ostatecznym rozrachunku na jego wartość. Inwestycje w zielone budynki Panattoni wiążą się tym samym z mniejszym ryzykiem. Zwłaszcza, że niższe koszty eksploatacji w takich inwestycjach przyciągają najemców.

Wojna zweryfikowała też realne zaangażowanie firm w kwestie społeczne.

- Do tej pory postrzegano te zagadnienia jako wyrównywanie szans czy likwidowanie dyskryminacji, a teraz patrzy się w dużej mierze na to, w jaki sposób biznes pomaga Ukrainie i uchodźcom. Tu akurat w pierwszym etapie zaangażowanie firm wypadło nie tylko dobrze, ale wręcz bardzo dobrze - według badania PIE i BGK ponad połowa polskich przedsiębiorstw, w tym 86 proc. dużych firm, zaangażowała się w działania pomocowe. Oczywiście to będzie ewoluować - od pomocy rzeczowej i finansowej trzeba przejść do tworzenia przyjaznego rynku pracy i zatrudniania pracowników z Ukrainy nie tylko na podstawowych stanowiskach, ale też do pozyskiwania specjalistów choćby w branży medycznej i IT - mówi Damian Kuraś.

Komentarz partnera
Strategia „Acting Responsibly” jest częścią tego, kim jesteśmy i jak działamy
Michał Ptaszyński
Country Manager Poland, Logicor
Strategia „Acting Responsibly” jest częścią tego, kim jesteśmy i jak działamy

Logicor jest wiodącym właścicielem i deweloperem nieruchomości logistycznych, obecnym w 18 krajach w Europie. Wiemy, że mamy do odegrania kluczową rolę w budowaniu zrównoważonej przyszłości dla naszych pracowników, klientów i społeczności, w których działamy. Dlatego zobowiązaliśmy się do realizacji pięcioletniej strategii "Acting Responsibly", której celem jest wprowadzenie rzeczywistych i trwałych ulepszeń w sposobie, w jaki funkcjonujemy. Wiemy też, że ma to znaczenie dla naszych inwestorów, dlatego po raz pierwszy w naszej historii zabezpieczyliśmy finansowanie zielonymi obligacjami na rok 2022.

Strategia ESG Logicor opiera się na Celach Zrównoważonego Rozwoju ONZ i wyznacza jasny plan działania dążący do redukcji emisji CO2 w naszej działalności. Od jej uruchomienia w 2020 r. zbieramy i analizujemy dane z naszych aktywów oraz stosujemy międzynarodowe wskaźniki GRESB i BREEAM, aby mieć pewność, że pracujemy na ustandaryzowanym poziomie.

W 2021 r. przyspieszyliśmy programy mające na celu poprawę wydajności, inwestując w środki efektywności energetycznej, w tym instalacje LED oraz modernizację systemów ogrzewania i chłodzenia. W ubiegłym roku zrealizowaliśmy 48 modernizacji LED (1,2 mln m2) w naszym portfolio. Inicjatywy te umożliwiają naszym klientom obniżenie operacyjnego śladu węglowego o ponad 4 tys. ton CO2 rocznie. Systemy fotowoltaiczne postrzegamy jako kolejną szansę do zapewnienia najemcom zrównoważonego i niskoemisyjnego źródła energii. Na koniec 2021 r. na dachach magazynów Logicor mieliśmy ponad 40 GWp energii słonecznej i stale pracujemy nad jej zwiększeniem w nadchodzących latach.

Wprowadzamy także rozwiązania takie jak stacje ładowania pojazdów elektrycznych, instalacje szarej wody i systemy inteligentnych liczników, a większość naszych obiektów w Polsce jest wyposażona w innowacyjną technologię Singu SSD, która w pełni automatyzuję ruch na terenie magazynu, co także wpływa na zmniejszenie emisji CO2.

Zrównoważony rozwój jest dla firmy Logicor priorytetem, a strategia "Acting Responsibly" umożliwia nam wspieranie coraz większej liczby klientów w osiąganiu ich celów w zakresie ESG.