16 marca upływa termin składania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) przez przedsiębiorców wniosków o świadczenie interwencyjne (RSI). Będzie ono wypłacane właścicielom firm poszkodowanych w wyniku powodzi, którzy prowadzili działalność 16 września 2024 r. lub gdy była ona wtedy zawieszona.
Wsparcie z ZUS zostanie przyznane i wypłacone wnioskodawcom, którzy ponieśli szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu bezpośrednio w wyniku powodzi składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności. Kolejne warunki otrzymania wsparcia to obowiązek prowadzenia firmy przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego oraz utrzymanie poziomu zatrudnienia przez pół roku od 16 września 2024 r. W przypadku zawieszenia działalności konieczne jest jej wznowienie od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego.
Wysokość wsparcia obliczana jest na podstawie liczby ubezpieczonych lub przychodu. Nie może jednak przekroczyć kwoty poniesionej szkody. Wnioskodawca może samodzielnie ustalić wysokość świadczenia, wybierając jeden z dwóch sposobów. Pierwszy polega na pomnożeniu 16 tys. zł przez liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczeń w ZUS. Drugi - na obliczeniu 75 proc. średniomiesięcznego przychodu z działalności gospodarczej za 2023 r. i pomnożeniu go przez współczynnik 0,75. Maksymalna kwota, którą można otrzymać z ZUS, wynosi 1 mln zł.
Co zrobić, żeby otrzymać wsparcie? Przedsiębiorcy zainteresowani świadczeniem mogą przekazać wniosek RSI w formie papierowej do placówki ZUS lub przesłać go w wersji elektronicznej za pośrednictwem platformy PUE/eZUS. Jeśli zdecydują się na drugą opcję, muszą złożyć pismo ogólne POG i dołączyć do niego wniosek o świadczenie interwencyjne. ZUS zapewnia, że analizę dokumentów traktuje priorytetowo - tak, żeby pieniądze jak najszybciej dotarły do firm poszkodowanych przez powódź. Do tej pory instytucja wypłaciła wnioskodawcom łącznie ponad 180 mln zł.