Wartość sprzedaży brutto (GMV) wzrosła o 12,8 proc. w I kwartale do 10,82 mld zł, a przychody wzrosły o 15,1 proc. do 1,2 mld zł. Zysk EBITDA był o 18 proc. niższy niż rok wcześniej i sięgnął 432,5 mln zł. W ujęciu skorygowanym spadł o 13,6 proc. do 462,9 mln zł.
Analitycy oczekiwali 437,7 mln zł (dane agencji Bloomberg).
Sebastian Patulea, cytowany przez agencje Bloomberg analityk Jefferiesa, zwraca uwagę na spowolnienie przychodów, aczkolwiek zaznacza, że wynika ono z presji inflacyjnej, a nie presji konkurencyjnej, czego wcześniej najbardziej obawiali się inwestorzy i co dołowało kurs. Jak dodaje, prognoza wzrostu EBITDA o 10-15 proc. jest wyższa niż konsensus (9 proc.). Również zdaniem Pawła Szpigla z mBanku skorygowane oczekiwania zarządu powinny zostać pozytywnie przyjęte przez inwestorów. Na początku sesji w czwartek kurs Allegro spadł o około 2,5 proc., ale dość szybko wyszedł nad kreskę.
Liczba aktywnych kupujących wzrosła w I kwartale o 0,6 proc. do 13,4 mln, a GMV na jednego aktywnego kupującego wzrosło o 14,2 proc. do 3265 zł.
Kwota pożyczek udzielonych w I kwartale przez Allegro Pay, usługę „kup teraz, zapłać później” oferowaną przez spółkę, wzrosła o ponad 400 proc. do 965 mln zł.
Zarząd zdecydował się na obniżenie oczekiwań wobec wzrostu wyniku EBITDA o 10-15 proc., a przychodów do 25-30 proc. z niskich 30 proc.
- Allegro aktualizuje swoje oczekiwania na cały rok dla działalności prowadzonej w Polsce, zakładając wzrost GMV w przedziale 15-20%, przy wzroście przychodów na poziomie 25-30% i wzroście skorygowanej EBITDA o 10-15% r/r z uwagi na to, że utrzymująca się przez dłuższy czas wyższa inflacja w zakresie żywności, paliw i energii może spowodować osłabienie dyskrecjonalnego popytu konsumpcyjnego w dalszej części roku. Nakłady inwestycyjne mają się zaś ograniczyć do 675-725 mln zł, odzwierciedlając niższe tempo wzrostu w krótkim terminie - głosi komunikat.
Prognozowana pod koniec lutego przez Allegro dynamika wyników w 2022 wskazywała wzrost od wysokich nastu do niskich 20 proc. w odniesieniu do GMV i nieco powyżej 30 proc. dla przychodów, przy skorygowanej EBITDA wyższej o kilkanaście procent r/r, bez uwzględnienia realizowanego przejęcia Grupy Mall i WE|DO. Wysokość nakładów inwestycyjnych planowano na 700–750 mln zł.
W rozmowie z agencją Bloomberg John Eastick, CFO Allegro, podkreślił że polscy konsumenci wykazują większą odporność w porównaniu z obserwowanymi globalnie obawami o sektor e-commerce, co może jego zdaniem wynikać ze znaczących oszczędności i szybko rosnących płac.
Menedżer zapowiedział negocjacje z InPostem w sprawie podwyżek kosztów “w duchu wzajemnego zrozumienia”.
– Rozumiemy wzrost kosztów, ale ze względu na to, że rośniemy tak szybko i dotujemy dostawy do klientów, firmy kurierskie mogą osiagać wyższy wzrost i zyski - dodał John Eastick.