
Specjaliści Bank of America Securties szacują, że w I kwartale 2023 r. chińskie spółki, emitenci akcji klasy A, odnotowali wzrost zysku o 3,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Kwartał wcześniej ich zyski skurczyły się o 5,7 proc.
BofA podkreśla, że wzrost był jednak nierównomierny. Spora poprawa stała się udziałem sektorów związanych z bezpośrednimi wydatkami konsumentów, w tym gastronomiczny, transportu i podróży oraz dóbr luksusowych. Nadal jednak zauważalny był trend do wstrzymywania się przez konsumentów z większymi wydatkami.
Raport China International Capital pokazał, że restauracje i firmy turystyczne odżyły, a zyski sektora usług konsumenckich związanych z podróżami wzrosły o 155 proc. Z kolei wyniki netto przedstawicieli sektora spożywczego podskoczyły o 18 proc., a producentów samochodów o 8 proc. Najgorzej z kolei wypadł sektor materiałowy obejmujący m.in. producentów stali i materiałów budowlanych, w którym zyski zapikowały o ponad 60 proc.
Kolejne miesiące powinny stać pod znakiem szerszego odbicia, a pierwszy kwartał prze wielu ekonomistów postrzegany jest jako najsłabszy w tym roku, zaś rozwarstwienie konsumpcji przeciągnie się na II kw.
Prognoza Refinitiv przewiduje, że zyski w całym 2023 r. w przypadku spółek, których akcje notowane są na giełdzie w Szanghaju wzrosną o aż 26 proc.