
Z badania przeprowadzonego w październiku na zlecenie banku Santander wynika, że 18 proc. Polaków korzystało z produktów bankowych podczas zakupów robionych w internecie. Respondenci najczęściej posiłkowali się kredytem ratalnym (53 proc.) oraz kredytem w karcie kredytowej (41 proc.).
Jak wskazano w raporcie podsumowującym wyniki badania, z finansowania zewnętrznego podczas zakupów internetowych najczęściej korzystały osoby w wieku 30-39 lat (31 proc.) oraz z wykształceniem wyższym (23 proc.). Najrzadziej z tego rozwiązania korzystały osoby w wieku 18-29 lat oraz te w przedziale 60-69 lat. 35 proc. respondentów, którzy wybierali tę formę wsparcia, zarabia 7000 zł netto lub więcej.
Ponad połowa respondentów, którzy skorzystali z finansowania zewnętrznego przy zakupach online, wybierało kredyt ratalny. Na drugim miejscu znalazł się kredyt w karcie kredytowej (41 proc.). Rzadziej ankietowani w tym celu wybierali internetowy limit odnawialny (5 proc.) czy kredyt gotówkowy (2 proc.) - podano w raporcie.
Autorzy opracowania wskazali, że w obecnej sytuacji gospodarczo-ekonomicznej co siódmy badany byłby skłonny sięgnąć po finansowanie zewnętrzne w przypadku większego wydatku niż w przeszłości (14 proc.). W tym celu Polacy najchętniej sięgnęliby po kredyt ratalny (31 proc). Na drugim miejscu znalazł się kredyt gotówkowy (16 proc.), a na trzecim - kredyt w karcie kredytowej (14 proc.).
Dla 50 proc. badanych najbardziej istotna w zakupach przez internet jest możliwość porównania cen i znalezienie produktu w tej najbardziej korzystnej. 49 proc. wskazało różne opcje dostawy towaru takie jak kurier, automat paczkowy czy odbiór w sklepie stacjonarnym. Popularnymi odpowiedziami były również szeroki asortyment produktów (40 proc.) oraz pozytywne opinie innych użytkowników (39 proc.). Dla co czwartej osoby istotny był także łatwy proces zwrotu towarów - dodano.
"Z badania wynika, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni cenią sobie możliwość porównania cen produktów podczas zakupów online (około 50 proc. w obu grupach). Ponadto jest to najważniejsza kwestia dla osób najmłodszych w wieku 18-29 lat (41 proc.). Dla porównania seniorzy powyżej 70. roku życia najbardziej cenią sobie różne opcje dostawy towaru takie jak kurier, automat paczkowy czy odbiór w sklepie stacjonarnym – tak odpowiedziało 56 proc. respondentów z tej grupy. Podobnie wybrała połowa osób z dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców" – powiedział Patryk Perliński z Santander Consumer Banku, cytowany w raporcie.
"Respondenci mieszkający na wsi najbardziej cenią sobie możliwość porównania cen. Co ciekawe, jest to także najchętniej wybierana odpowiedź przez osoby zarabiające najwięcej, od 7000 zł netto w górę – udzieliło jej 61 proc. ankietowanych z tej grupy. Z kolei badani zarabiający najmniej, poniżej 2000 zł netto, najczęściej wybierali różne opcje dostawy towaru takie jak kurier, automat paczkowy czy odbiór w sklepie stacjonarnym (65 proc.)" - dodał Perliński.
Raport "Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022" został opracowany na podstawie przeprowadzonych w październiku 2022 r. na zlecenie Santander Consumer Banku przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków.
