Czytelnicy PB w poniedziałek wieczorem mogli dowiedzieć się o niestandardowym ruchu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Informowaliśmy, że agencja zdecydowała się na rozwiązanie wartej ponad 170 mln zł umowy podpisanej w ubiegłym roku z DXC Technology Polska na utrzymanie i rozwoju Systemu Informatycznego Agencji (SIA), czyli krytycznego rozwiązania informatycznego, umożliwiającego realizację zadań ARiMR jako agencji płatniczej.
ARiMR we wtorek po godz. 15 opublikowała oficjalny komunikat w tej sprawie, potwierdzając rozwiązanie umowy z DXC.
„Podstawą rozwiązania umowy było wystąpienie ważnych przyczyn leżących po stronie wykonawcy, powodujących realne i istotne ryzyko braku możliwości wypłat na rzecz beneficjentów środków finansowych (dopłat bezpośrednich i obszarowych finansowanych w większości z budżetu Unii Europejskiej) w ramach kampanii 2023, w łącznej kwocie ok. 21 mld zł” – napisano w komunikacie.
Do czasu publikacji artykułu ARiMR nadal nie odpowiedziała na pytanie o szczegółowe okoliczności rozstania z DXC, w szczególności wysokość kar umownych.
„Podstawy i zakres odpowiedzialności DXC Technology Polska w związku z okolicznościami stanowiącymi podstawy rozwiązania umowy, są przedmiotem analizy zewnętrznej kancelarii prawnej” – napisała jedynie agencja.
ARiMR świadczenie usług utrzymania i rozwoju SIA powierzyła z wolnej ręki Asseco Poland, które realizowało te usługi przed podpisaniem kontraktu z DXC. Umowa z Asseco została zawarta na czas niezbędny do przeprowadzenia postępowania na wybór nowego wykonawcy w trybie konkurencyjnym, nie dłuższym niż 18 miesięcy. Jej wartość to 89,64 mln zł netto (110 mln zł brutto).
