Elastyczne warunki pracy, czyli możliwość wykonywania jej zdalnie przy braku sztywno ustalonych godzin, są w krajach europejskich stosowane w różnym stopniu. Na razie najmniej rozpowszechniono je w Europie Centralnej i Wielkiej Brytanii — pokazuje ankieta dotycząca współczesnego świata pracy, a także oczekiwań i opinii HR-owców oraz menedżerów na temat zarządzania pracownikami. Badanie wykonała w 16 państwach, w tym w Polsce, firma badawcza IDC. Z badania wynika, że wśród respondentów z Polski mniej niż 50 proc. mogło pracować z domu, podczas gdy dla krajów nordyckich wskaźnik ten wynosił 87 proc. Wysoki był również w Hiszpanii, Krajach Beneluksu oraz Austrii. Ankieta pokazała, że działy HR przeceniają swoje wsparcie dla menedżerów pierwszej linii. 41 proc. z nich zaznaczyło je jako główne źródło swojej frustracji w porównaniu z 32 proc. wskazań pracowników HR. Odmienne są też opinie, jak mierzyć skuteczność inicjatyw dotyczących kadr.
— Lepsza współpraca między specjalistami HR i menedżerami jest potrzebna, aby HR mógł rzeczywiście przyjąć rolę strategicznego partnera wewnątrz firmy. Działy HR muszą dostosować się do szybko zmieniającego się środowiska, a szczególnie rosnącego znaczenia elastycznych warunków pracy, równocześnie zarządzając naciskami ze strony pracowników, którzy mają nowe oczekiwania w stosunku do pracodawców — mówi Vincent Belliveau, executive vice president oraz general manager regionu EMEA w Cornerstone OnDemand.
Ankieta ujawniła, że dla lojalności, zadowolenia i poczuciagodności utalentowanych pracowników ważne są elastyczne warunki pracy i wspierające ją narzędzia IT.
— Za istotne uznano oprogramowanie dostępne na urządzeniach mobilnych, pracę zdalną, możliwość korzystania z prywatnych urządzeń, odpowiednie przeszkolenie i możliwość aplikowania na stanowiska poza swoim działem — komentuje Bo Lykkegaard z IDC. Jego zdaniem, europejskie firmy mają do wykonania działania zarówno w zakresie inwestycji w technologię, jak i propagowania bardziej elastycznych kultur pracy.