Wynik odsetkowy banku wzrósł o 2 proc. r/r do 802 mln zł (to o 8 proc. więcej od konsensu), wynik z prowizji spadł natomiast o 3 proc. do 173 mln zł. Koszt ogółem spadły o 10 proc. do 372 mln zł (6 proc. poniżej konsensu), a saldo rezerw wyniosło 325 mln zł (o 19 proc. więcej r/r i o 35 proc. mniej kw/kw).

Bank poinformował jednocześnie, że zmienił sposób prezentacji rezerw na zwroty dotyczące spłat kredytów konsumenckich sprzed 11 września 2019 r. (a więc sprzed wyroku TSUE, nazywanego "małym TSUE"). 57 mln zł z tego tytułu zaksięgowano w pozostałych kosztach operacyjnych, a nie w wyniku odsetkowym, jak wcześniej zapowiadano.
– Kończymy prace nad strategią na lata 2020-2022. Planowane zmiany umożliwią nam odbudowanie przychodów po spadku wynikającym z dostosowania się do wyroku TSUE. W obszarze klienta biznesowego naszym priorytetem pozostaje dalszy wzrost w preferowanych branżach przy jednoczesnym zmniejszeniu poziomu ryzyka – mówi Krzysztof Bachta, prezes zarządu Alior Banku.
Do końca 2019 roku bank planuje utrzymać marżę odsetkową na poziomie 4,5 proc., obniżyć wskaźnik kosztów do przychodów do poziomu 41 proc. (42,8 proc. obecnie) oraz koszty ryzyka do 2,3 proc. (obecnie 2,4 proc.), a także zwiększyć wolumen kredytów brutto do poziomu co najmniej 5 mld zł (wykonanie po trzech kwartałach
to 3,9 mld zł).
Alior Bank podjął działania mające na celu zmianę profilu ryzyka kredytowego, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru klienta biznesowego.
– Zmiana profilu ryzyka kredytowego to działania przynoszące efekty w dłuższym okresie i z pewnością będą one istotnym elementem naszej nowej strategii – mówi Marek Szcześniak, wiceprezes zarządu Alior Banku odpowiedzialny za ryzyko. – Reorganizacja linii bankowości korporacyjnej, którą prowadzimy, przynosi już efekty. W przyszłym roku nasz portfel będzie lepiej zdywersyfikowany branżowo, jak i z punktu widzenia koncentracji pojedynczych ekspozycji. Z kolei w segmencie klienta indywidualnego jakość portfela jest lepsza niż jeszcze rok temu – dodaje.
W III kwartale 2019 roku poziom pokrycia rezerwami dla kredytów z rozpoznaną przesłanką utraty wartości (NPL) w segmencie klienta biznesowego wyniósł 49,38 proc, co stanowi przyrost o 5,2 p.p. względem analogicznego okresu ubiegłego roku. W segmencie klienta indywidualnego wskaźnik ten również wzrósł do poziomu 66,53 proc.