Fundusze private equity, które od 2016 r. są właścicielami Allegro, poważnie myślą o rychłym wprowadzeniu spółki na warszawską giełdę. W poniedziałek Reuters — na podstawie anonimowych źródeł — podał, że fundusze zrezygnowały z pomysłu podwójnego debiutu w Warszawie i Amsterdamie. Teraz zamierzają wprowadzić platformę e-handlową wyłącznie na GPW, a do debiutu mogłoby dojść tuż po wakacjach — niewykluczone, że już we wrześniu.
„Właściciele Allegro chcą zebrać od 2,3 do 3 mld USD [9- 11,7 mld zł — red.] ze sprzedaży akcji, co oznaczałoby wycenę całej firmy na około 11 mld USD [43 mld zł — red.]” — podaje Reuters.
Właścicielami polskiej platformy e-handlowej jest konsorcjum funduszy Cinven, Permira i Mid Europa Partners, które odkupiły Allegro od południowoafrykańskiej grupy Naspers. Przed czterema laty wartość całej spółki określono na 3,25 mld USD, ale od tamtej pory Allegro wyraźnie zwiększyło skalę, urósł też cały rynek e-commerce.
Allegro jest niekwestionowanym liderem polskiego handlu internetowego. Gemius w opublikowanym pod koniec czerwca raporcie „E-commerce w Polsce” podał, że aż 86 proc. badanych wymienia tę markę w odpowiedzi na pytanie, jaka nazwa serwisu związanego z zakupami w internecie przychodzi im do głowy. Drugi pod względem wskazań był OLX z wynikiem 40 proc.
Za pośrednictwem Allegro na koniec ubiegłego roku działało 140 tys. sprzedawców, a stronę odwiedza miesięcznie prawie 20 mln internautów. Przekłada się to na wyniki finansowe. Allegro, które zarabia na prowizjach od sprzedaży i reklamach, miało w 2019 r. 2,39 mld zł przychodów, o 31 proc. więcej niż rok wcześniej. Zanotowało przy tym 399 mln zł czystego zysku wobec 230 mln zł zysku netto rok wcześniej. Wskaźnik rentowności operacyjnej jednak nieznacznie spadł — z 34 do 33,4 proc.
Debiut Allegro przerwałby wielomiesięczną posuchę na GPW pod tym względem. W tym roku jedynym debiutantem było Games Operators, którego oferta publiczna była warta 24,2 mln zł. W ubiegłym roku na głównym parkiecie warszawskiej giełdy pojawiło się łącznie siedem nowych spółek, ale tylko jedna z nich — Boombit — była klasycznym debiutantem — reszta albo przeniosła się z NewConnect, albo jak Selvita została wydzielona z notowanej już spółki.
Jednocześnie oferta publiczna o wielkości do 11 mld zł byłaby rekordem w historii polskiego rynku kapitałowego. Jeśli pominąć spółki notowane już na innych parkietach, które część akcji sprzedawały inwestorom z GPW (jak było w przypadku wartej 2,8 mld EUR oferty Immoeast z 2007 r.), to największe IPO przeprowadziło do tej pory w Warszawie PZU, które w 2010 r. sprzedało akcje za 8,1 mld zł. Za pozostałymi największymi debiutami również stały spółki skarbu państwa: PKO BP (7,9 mld zł), PGE (6 mld zł) i JSW (5,4 mld zł). Prywatnym rekordzistą jest Play, którego oferta w 2017 r. była warta 4,4 mld zł.