Amerykańscy inwestorzy tracą wiarę w linie lotnicze

Mikołaj Śmiłowski
opublikowano: 2021-08-18 20:00

Rośnie liczba zakażeń COVID–19 i maleje liczba turystów podróżujących samolotem, więc akcje amerykańskich linii lotniczych dotknęła duża przecena.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak zachowywał się kurs ETFu JETS w ciągu ostatnich trzech miesięcy
  • z czego wynikały zmiany cen funduszu
  • jak wyglądają statystki transportu lotniczego w USA i Europie

Naśladujący ceny akcji linii lotniczych ETF o nazwie JETS spadł w czwartek ponad 2,5 proc. w ciągu dwóch godzin od otwarcia sesji na New York Stock Exchange. Pomijając chwilową zwyżkę w lipcu, cena ETF-u spada stale od pięciu miesięcy, jednak tempo przeceny z tego tygodnia jest wyższe niż dotychczas.

W zeszłym tygodniu dzienna liczba przechodzących przez odprawę lotniczą turystów wyniosła 1,94 mln w porównaniu do 1,99 mln tydzień wcześniej - wynika z opublikowanych przez urząd ds. bezpieczeństwa transportu (Transportation Security Administration) danych. Był to najniższy wynik od 20 czerwca 2021 r.

Impulsem do wzrostu pesymizmu w stosunku do branży lotniczej był również raport Southwest Airlines z zeszłego tygodnia. W sierpniu spadła liczba zarezerwowanych lotów, a klienci masowo zwracali kupione już bilety, tłumacząc to obawą przed rosnącą liczbą zakażeń koronawirusem. Linie obniżyły również prognozowane przychody na III kwartał 2021 r. o około 3 proc., w efekcie czego „bardzo ciężko” będzie im osiągnąć zysk.

Zyski nie dla wszystkich
Zyski nie dla wszystkich
Southwest Airlines stały się pierwszym amerykańskim przewoźnikiem lotniczym, który ogłosił, że w trzecim kwartale 2021 r. może mieć problem z utrzymaniem rentowności.
Fot. John Crowley/Wikimedia Commons/CC BY-SA 2.0

Obniżone przychody nie wiążą się tylko z mniejszą liczbą latających turystów, ale i ograniczeniem podróży biznesowych. W poniedziałek Andrew Didora, analityk Bank of America, obniżył prognozę dotyczącą odrodzenia się tego segmentu rynku, choć już wcześniej przewidywał, że będzie słabsze niż turystyki. Zauważył, że większość linii lotniczych prognozowała wzrost liczby lotów biznesowych w sierpniu do poziomu o 40 proc. niższego w porównaniu do stanu przed pandemią. Tymczasem według najnowszych danych liczba biletów sprzedanych korporacjom w ubiegłym tygodniu była o 55,7 proc. mniejsza niż przed pandemią.

- Liczba wizyt na stronie internetowej U.S. Airlines w zeszłym tygodniu była niższa o 2 proc. w stosunku do tego samego okresu w 2019 r. Ponadto spadła o 6 proc. w stosunku do tygodnia zakończonego 8 sierpnia i zmniejszała się od początku lipca - dodał Andrew Didora.

Dlatego ETF JETS złożony z kursów akcji takich linii lotniczych, jak American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines czy JetBlue Airways, spadł w ciągu ostatnich trzech miesięcy o 14,7 proc. W tym samym okresie indeks Dow Jones Transportation Average, w którym 6 z 20 komponentów stanowią linie lotnicze, spadł o 5,4 proc. Dla porównania: indeks bazowy, Dow Jones Industral Average wzrósł w tym czasie o ponad 3 proc.

W przypadku europejskich linii lotniczych nie odnotowano jeszcze spadku liczby pasażerów korzystających z ich usług, należy jednak zauważyć, że popyt na starym kontynencie odradzał się znacznie wolniej niż w USA. W czerwcu 2021 r. był o 61 proc. mniejszy w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. Był to minimalny wzrost w porównaniu z wynikiem w maju 2021 r., który w porównaniu z majem 2019 r. był o 63 proc. gorszy.