Amerykańska żonglerka polską telewizją

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2021-05-17 17:55

Grupa TVN po raz kolejny ma zmienić właściciela. Kontrolujące ją Discovery może stać się częścią wehikułu, w którego skład wejdą m.in. HBO i CNN.

Wielkie transakcje na amerykańskim rynku medialnym mogą wywołać poważne reperkusje na rynku polskim. W poniedziałek amerykański gigant telekomunikacyjno-medialny AT&T ogłosił plan przeniesienia jego aktywów filmowo-telewizyjnych do nowego wehikułu, który wchłonie też niezależną grupę Discovery, a wraz z nią polski TVN.

— Te aktywa będą lepsze i bardziej wartościowe razem niż osobno. To połączenie m.in. ikonicznych marek i dziennikarstwa światowej klasy, biblioteki treści i ekspertyzy na poszczególnych rynkach, na którym skorzystają konsumenci dzięki bardziej zróżnicowanej ofercie, twórcy dzięki szerszemu dostępowi do widowni i większym aktywom, a także akcjonariusze, którzy otrzymają walory rosnącej spółki o globalnej skali, mogącej w bardziej efektywny sposób rywalizować z serwisami streamingowymi — powiedział cytowany we wspólnym komunikacie obu spółek David Zaslav, prezes Discovery, który ma kierować grupą również po połączeniu.

Telewizyjny wachlarz

Lista aktywów, które ma przekazać do nowego wehikułu AT&T, jest długa. To przede wszystkim spółki i marki przejęte trzy lata temu za 85,4 mld USD wraz z całą grupą Time Warner. Jest tu m.in. studio filmowe Warner Bros., operator aktywnej również na rynku polskim płatnej telewizji HBO, a także informacyjne CNN.

Grupa Discovery to z kolei liczne kanały tematyczne, a także sportowy Eurosport i kupione w 2018 r. za 14,6 mld USD w gotówce i akcjach aktywa Scrippsa, wśród których oprócz kanałów skoncentrowanych na gotowaniu i stylu życia jest polski TVN wraz z przyległościami, czyli przede wszystkim telewizją informacyjną TVN24.

Okiem eksperta
Korzyści skali dla TVN-u
Wojciech Kostrzewa
prezes Polskiej Rady Biznesu, prezes Grupy ITI w latach 2005-18

Dzięki połączeniu aktywów medialnych AT&T i Discovery TVN stanie się częścią wielkiego konglomeratu medialnego, wycenianego kilka razy więcej niż samo Discovery. Będziemy mieli element kontynuacji, bo David Zaslav, kierujący Discovery od 2007 r., będzie też kierował nową firmą, co świadczy o docenianiu przez AT&T menedżera i realizowanej przez niego strategii. Co najważniejsze z polskiej perspektywy — TVN stanie się częścią silnej kapitałowo grupy medialnej, która wierzy w połączenie treści na żywo, kontentu rozrywkowego oraz telewizji informacyjnej z dystrybucją internetową. Będzie w tej samej grupie, co m.in. CNN. Otwiera to możliwości dla TVN i TVN24 po stronie newsowej i w zakresie tworzenia treści. Pozytywnie postrzegam te zmiany i sądzę, że będą miały korzystny wpływ na polską spółkę.

Do finalizacji transakcji droga jest daleka. Zgodę na jej dokonanie i parytet wymiany akcji wyrazić muszą w pierwszej kolejności akcjonariusze Discovery, czyli przede wszystkim instytucje finansowe (żadna nie ma więcej niż 10 proc. udziału w głosach). Potem będą musiały zgodzić się na to organy antymonopolowe na poszczególnych rynkach. AT&T spodziewa się, że formalne procedury mogą zakończyć się w połowie 2022 r.

W ramach transakcji 71 proc. walorów nowego wehikułu, który ma być notowany w Nowym Jorku, obejmą akcjonariusze AT&T. Resztę otrzymają akcjonariusze grupy Discovery, która na NASDAQ wyceniana jest na 16,6 mld USD. AT&T otrzyma od nowego podmiotu 43 mld USD w gotówce i innych aktywach.

Streamingowa siła

Co cała ta operacja ma dać spółkom i ich akcjonariuszom? Łączne synergie szacowane są na ponad 3 mld USD rocznie dzięki oszczędnościom kosztowym. We wspólnej prezentacji dla inwestorów AT&T i Discovery zwracają jednak uwagę przede wszystkim na potencjał medialnej grupy w zakresie treści filmowych i serialowych.

Połączone spółki dysponowałyby biblioteką liczącą ponad 200 tys. godzin materiałów wideo, w tym całym portfolio studia filmowego Warner Bros., bazą serialową HBO, dokumentalną Discovery, animowaną Cartoon Networks oraz prawami do transmisji sportowych na wielu rynkach, które należą do Eurosportu i TNT. To wszystko ma pozwolić na bardziej skuteczną konkurencję z Netfliksem, Disney+ czy serwisami VOD Amazona i Apple’a. Wstępne szacunki mówią o przeznaczaniu na zakup treści kwot rzędu 20 mld USD rocznie przy 17-miliardowym budżecie Netfliksa.

Plany te mogą wpłynąć na sytuację na rynku VOD w Polsce. TVN, który jest na nim obecny dzięki platformie Player.pl, już pod koniec 2019 r. zapowiedział, że będzie chciał zbudować wspólną ofertę z Cyfrowym Polsatem. Półtora roku później szczegółów tej współpracy wciąż jednak brakuje.

Globalny koncern, lokalny kontent:
Globalny koncern, lokalny kontent:
Grupa Discovery, którą w Polsce i krajach EMEA kieruje Katarzyna Kieli, poza TVN nie miała kanałów informacyjnych i ogólnotematycznych. W ramach większej grupy, która ma powstać w ciągu roku, TVN nadal będzie odstawał pod względem profilu, ale eksperci spodziewają się m.in. synergii z CNN i silniejszej oferty w internecie.
materiały prasowe

Obecnie kanały grupy TVN mają udział w łącznej oglądalności w Polsce na poziomie 25,8 proc., co w I kw. tego roku dało im pozycję lidera przed grupą Cyfrowego Polsatu. W 2019 r. (ostatnie dostępne dane) grupa TVN miała 2,07 mld zł przychodów, notując 0,54 mld zł zysku netto.