Amica buduje przyczółek we Francji

BAM
opublikowano: 29-03-2017, 22:00

Polska spółka przejęła czołowego francuskiego dystrybutora AGD. Chce w tym roku niemal podwoić sprzedaż na tamtejszym rynku.

Wielkopolski producent sprzętu AGD kupił właśnie pakiet 60,71 proc. akcji spółki Sideme SA Societe Industrielle d’Equipement Moderne, która jest jednym z największych dystrybutorów AGD we Francji. Polska firma stała się tym samym jego jedynym właścicielem, ponieważ w sierpniu 2015 r. przejęła pakiet 39,29 proc. papierów tego przedsiębiorstwa. Przejęcie francuskiej firmy kosztowało Amikę w sumie 5,4 mln EUR, a transakcja została w całości sfinansowana z pieniędzy własnych polskiej spółki.

Zobacz więcej

Marek Wiśniewski

— Francja jest trzecim pod względem wielkości rynkiem AGD w Europie o wartości około 2,5 razy większej niż rynek polski. Po pełnym przejęciu Sideme uzyskaliśmy możliwości zwiększenia dynamiki sprzedaży Grupy Amica we Francji. Naszym celem jest uzyskanie w tym roku 12 mln EUR sprzedaży na tym rynku, co oznaczałoby wzrost w ujęciu rok do roku o 90 proc.

— zapowiada Jacek Rutkowski, prezes Amiki. Dotychczas Sideme oprócz polskiej firmy miała dwóch innych akcjonariuszy z branży, w tym Electrolux. I podmioty te wspólnie ustalały, jakim sprzętem handlować ma francuski dystrybutor.

— Teraz, gdy Amica będzie jedynym jego właścicielem, sama będzie decydować o portfolio sprzedawanych towarów. Amica jest we Francji mało znaną marką, ale klienci nie

są tam nastawieni na kupno wyłącznie markowego sprzętu AGD. Towary mniej znanych brandów to prawie jedna trzecia tamtejszego rynku. Przejęcie Sideme na własność może zatem zwiększyć wolumen sprzedaży sprzętu Amiki we Francji — komentuje Michał Sztabler, analityk z Noble Securities.

— Zakładamy stopniowy wzrost udziału produktów Amiki w strukturze sprzedaży Sideme. W szczególności zamierzamy wykorzystać potencjał segmentu marek własnych w zakresie sprzętu grzejnego, który odpowiada za ok. 30 proc. francuskiego rynku AGD — potwierdza Piotr Skubel, wiceprezes Amiki ds. strategii i controllingu. Ponadto, jak zauważa analityk Noble Securities, Amica będzie stawiać w portfolio Sideme na takie produkty, które pozwolą generować wysoką marżę. Ma m.in. nadal współpracować w tym zakresie z Electroluksem. Zdaniem Michała Sztablera, innym efektem przejęcia francuskiego dystrybutora na własność może być zwiększenie sprzedaży poprzez jego sieć sprzętu zamawianego przez Amikę w Azji. Może to dać efekt skali i wyższe niż dotychczas zyski.

— Przyjęta przez Amikę polityka biznesowa wydaje się racjonalna i ma szanse powodzenia — podsumowuje analityk z Noble Securities. Zakup 100 proc. akcji Sideme jest, jak informuje polska spółka, ważnym elementem realizacji jej strategii nazwanej HIT2023. W 2015 r. Amica kupiła pierwsze udziały nie tylko we francuskim dystrybutorze AGD, ale również brytyjskiej spółce CDA, a Zjednoczone Królestwo to drugi co do wielkości rynek AGD w Europie Zachodniej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: BAM

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu