Moda na start-upy dotarła do Asseco Poland. W październiku informatyczny gigant sfinalizował zakup małej krakowskiej spółki Modulus. To pierwszy polski start-up, w który zdecydowała się zainwestować rzeszowska firma. I jak się okazuje, nie będzie ostatnim.

— Jesteśmy zainteresowani kolejnymi inwestycjami w młode, początkujące firmy z branżyIT — deklaruje Marek Panek, wiceprezes Asseco Poland. Wyjaśnia, że Asseco od dłuższego czasu uważnie śledzi, co dzieje się w polskim środowisku start-upów. Niestety, do tej pory informatyczny gigant nie znalazł żadnej dopiero zaczynającej przygodę z biznesem młodej firmy, która — w jego ocenie — dobrze by rokowała na przyszłość.
— Nie chcemy kupować pomysłów na biznes. To, co nas interesuje, to gotowy produkt, który możemy sprzedawać jako Asseco, lub też ciekawy zespół informatyczny — mówi Marek Panek. Według Artura Wizy, dyrektora zarządzającego w Asseco Poland, który wszedł do nadzoru Modulusa, krakowski start-up spełnia wygórowana oczekiwania rzeszowskiego koncernu. Spółka specjalizuje się w projektowaniu interfejsów końcowych, z których korzystają użytkownicy. To innowacyjny obszar w branży IT, który tak duży gracz jak Asseco może swobodnie wykorzystać w swoim biznesie. Rzeszowski gigant nie będzie tworzył żadnych programów wsparcia dla tego środowiska czy też zajmował się animowaniem i inkubowaniem nowych start-upów. Marek Panek podkreśla, że Asseco nie wejdzie też w buty funduszu venture capital, by kupować start-upy w celach inwestycyjnych. Każda tego typu transakcja ma wzmacniać potencjał biznesowy rzeszowskiej firmy. Działania Asseco nie są niczym nadzwyczajnym w branży informatycznej. Ostatnio najpopularniejsze są inwestycje w zakresie big data. We wrześniu niemiecki SAP kupiła za 125 mln USD firmę Altiscale, która dostarcza rozwiązania big data w modelu usługowym. Kilka dni wcześniej Cisco poinformowało, że przejęło zatrudniający zaledwie osiem osób start-up ContainerX, który także dostarcza rozwiązania z obszaru big data.
— W branży IT rośnie rola start-upów jako miejsc, w którychsą tworzone i rozwijane nowe produkty. Młode firmy są bardziej innowacyjne od dojrzałych graczy i nie są obciążone wieloletnią historią, kontraktami czy bieżącymi projektami. To pozwala im skupić się na rozwoju jednego produktu — mówi Paweł Olszynka, analityk firmy badawczej PMR. Pozytywnie ocenia otwarcie się Asseco na ten trend. Pierwsza inwestycja w start- -up i zapowiedź kolejnych dowodzi, że rzeszowska spółka chce być postrzegana jako innowacyjna i rozwijająca się firma technologiczna, a nie skostniały gigant.
22-333-98-57
POLOWANIE NA RODZYNKI:
Asseco nie chce brać pod swoje skrzydła każdego technologicznego start-upu. Marek Panek, wiceprezes firmy IT, deklaruje zainteresowanie tymi, które wzbogacą ofertę rzeszowskiego giganta. [FOT. WM]