Czytasz dzięki

Auta nie przestają drożeć

opublikowano: 08-06-2020, 22:00

Średni koszt zakupu nowego auta osobowego w kwietniu przekroczył 130 tys. zł. Tak drogo jeszcze nie było.

W marcu pisaliśmy o rekordowo wysokiej średniej cenie sprzedawanych w Polsce nowych samochodów — wyniosła 124 tys. zł. Pierwszy kwartał zakończył się średnią wartością 119,4 tys, zł. Kwiecień przyniósł dalsze podwyżki i cenowe rekordy — nowe auto osobowe kosztowało średnio nieco ponad 130 tys. zł, 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnia cena po czterech miesiącach wynosi ponad 120 tys. zł, czyli o 11 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

— Na cenniki wpływa oczywiście pandemia, ale nie jest głównym czynnikiem. Wzrost cen obserwujemy od dawna — mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Wzrost średniej ceny to zasługa zmiany struktury sprzedaży. W rankingach popularności coraz częściej i liczniej pojawiają się bowiem przedstawiciele marek premium — w ścisłej czołówce miejsca zajmują Mercedes i BMW.

— Doskonale obrazują to statystyki. Po czterech miesiącach tegorocznej sprzedaży segment premium stanowi już 18,3 proc. rejestracji, podczas gdy rok wcześniej było to 14 proc. — mówi Wojciech Drzewiecki.

Coraz popularniejsze SUV-y odbierają klientów klasycznym nadwoziom, a tańsze modele marek premium skutecznie rywalizują z modelami marek popularnych, np. Lexus UX, BMW X1, Volvo XC40 czy Audi Q3. Marki premium mają też doskonale przygotowane oferty finansowania, a wynajem długoterminowy czy samochód na abonament stanowią bardzo atrakcyjne rozwiązania, dzięki którym marzenia o posiadaniu nowego auta z tego segmentu stają się realne.

Zmiana struktury sprzedaży nie jest oczywiście jedynym powodem wzrostu cen. W segmencie aut popularnych ceny także są wyższe — prawie o 8 proc. niż rok temu, co wpływa na podniesienie średnich cen na rynku. W dalszej części roku możemy się spodziewać ich dalszego wzrostu. Przyczynią się do tego również skutki pandemii, bo związane z nią zawirowania gospodarcze wpłynęły na kurs złotego wobec euro.

— Importerzy rozliczają się w euro, więc słabnący złoty oznacza podniesienie cen — mówi Wojciech Drzewiecki.

Podkreśla jednak, że głównymi czynnikami wpływającymi na ceny pozostaną wyśrubowane normy emisji i kary związane za ich przekroczenie.

— Część producentów już wliczyła je w ceny. Innym czynnikiem są koszty wynikające z wymaganej europejskim prawem konieczności wyposażania aut m.in. w systemy asystujące — tłumaczy Wojciech Drzewiecki.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane