Avallon gustuje w wodzie

Fundusz ściąga do zarządu przejmowanej spółki top menedżerów największych koncernów. Wspólnie wyślą Wosanę, m.in. do Chin

— Zdajemy sobie sprawę, że nie dogonimy tuzów rynku wody butelkowanej i soków, ale mamy tu całkiem ciekawy kawałek rynku do zdobycia — mówi Marcin Konarski, dyrektor inwestycyjny funduszu Avallon, który właśnie sfinalizował przejęcie firmy Wosana.

NA OSTATNI GUZIK: Marcin Konarski, dyrektor inwestycyjny Avallonu, Andrzej Odzioba, przyszły prezes Wosany, Paweł Łysoń, twórca Wosany, i Marcin Stamirowski, menedżer inwestycyjny Avallonu, dopięli właśnie transakcję kupna-sprzedaży producenta wody, soków i napojów z Andrychowa.
Zobacz więcej

NA OSTATNI GUZIK: Marcin Konarski, dyrektor inwestycyjny Avallonu, Andrzej Odzioba, przyszły prezes Wosany, Paweł Łysoń, twórca Wosany, i Marcin Stamirowski, menedżer inwestycyjny Avallonu, dopięli właśnie transakcję kupna-sprzedaży producenta wody, soków i napojów z Andrychowa. Fot. Marek Wiśniewski

Sprzedającym był Paweł Łysoń, główny akcjonariusz i założyciel spółki, oraz menedżerowie — mniejszościowi akcjonariusze. Strony nie ujawniają kwoty transakcji.

Średni może szybciej

Spółka z Andrychowa ma trzy zakłady produkcyjne — w Andrychowie, Turowie (okolice Częstochowy) i Damnicy (w pobliżu Słupska). Za połowę jej sprzedaży wynoszącej około 110 mln zł odpowiada woda, a za resztę soki i napoje.

— Widzimy trzy główne kierunki rozwoju: woda dla dzieci, produkty aseptyczne (a więc bez konserwantów) i soki nfc (nie z koncentratu). Zamierzamy mocno wspierać markę Mama i ja, czyli markę wody butelkowanej dla dzieci, ale jako gracz nienależący do ścisłej czołówki nie odżegnujemy się od produkcji marek prywatnych. Nowy zarząd w najbliższych tygodniach będzie dopracowywał strategię — twierdzi Marcin Konarski.

Nowy zarząd będzie tworzyć m.in. dwóch wysokich rangą menedżerów ściągniętychze światowych koncernów. Będą to Andrzej Odzioba jako prezes i Marcin Jurczyk jako wiceprezes ds. produkcyjnych.

— W pierwszej kolejności zabierzemy się za uporządkowanie obecnego portfela spółki i rozwój już obecnych w nim marek. Po ponad 20 latach pracy dla korporacji widzę przewagi Wosany, jako średniego gracza, w kilku aspektach — m.in. pod względem szybkości podejmowania decyzji i wprowadzania produktów na rynek. Firma jest przygotowana merytorycznie i technologicznie do tworzenia innowacyjnych produktów i będziemy to wykorzystywać — zapowiada Andrzej Odzioba, który zarządzał w Coca-Coli, Żywcu-Zdroju i McCormicku. Pierwsza z firm to numer cztery na rynku wody, druga — lider tego rynku.

Polska woda w Chinach

Wiadomo, że w perspektywie 3-5 lat spółka ma zwiększyć przychody o 50 proc. Również dzięki eksportowi.

— Dziś sprzedaż zagraniczna stanowi ok. 5 proc., a widzimy potencjał na 15 proc. Ciekawie dla naszej wody dla dzieci wygląda rynek chiński, na którym m.in. kolejne afery z produktami dla najmłodszych doprowadziły do dużego zapotrzebowania na tego typu towar sprowadzany z Europy. Zarejestrowaliśmy znaki handlowe na terenie Chin i jesteśmy po pierwszych wysyłkach wody Mama i ja na tamten rynek — opowiada Michał Jabłoński, wieloletni wiceprezes Wosany, który po zmianach właścicielskich zostaje na swoim stanowisku.

Poza Chinami w planach spółki jest rozwój dotychczasowej sprzedaży do Litwy, Łotwy, Estonii, Francji, Szwecji i USA. Marcin Konarski zapowiada inwestycje w rozwój mocy produkcyjnych Wosany. Na razie nie chce ujawniać wysokości budżetu inwestycyjnego.

— Mamy też fundusze na kolejne akwizycje. Przyglądamy się podmiotom, które mają wodę wysoko zmineralizowaną. Rozmowy trwają — mówi Marcin Konarski. Avallon ma jeszcze w spożywczej części portfela Ceko, producenta serów, a wcześniej był inwestorem Good Food, wafli ryżowych, przetwórcy łososia — Limito, oraz sieci sklepów z żywnością organiczną Organic Farma Zdrowia.

Woda płynie szerokim strumieniem

Rynek wody butelkowanej rośnie jak na drożdżach. W zeszłym roku wydaliśmy na nią 5,76 mld zł (dane KPMG za Euromonitorem), w 2020 r. ma to być ponad 7,3 mld zł. Ścisła czołówka jest tu jednak od lat niezmienna — to Żywiec-Zdrój (koncernu Danone), Cisowianka, Nałęczowianka (należąca do Nestle), a tuż za podium jest Kropla Beskidu (znajdująca się w portfolio Coca-Coli), Ustronianka, Muszynianka i Jurajska. Reszta marek zajmuje silniejsze pozycje jedynie regionalnie. Rosnące wydatki na wodę to też kolejne rekordy jej produkcji — rokrocznie rośnie ona o kilka do kilkunastu procent.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Avallon gustuje w wodzie