Awatar budynku w rękach zarządcy

opublikowano: 25-06-2018, 22:00

Trójwymiarowy model biurowca, połączony z bazami danych i opisanymi procesami, ułatwi nam życie.

O wykorzystaniu BIM (Building Information Modeling) do zarządzania budynkiem na etapie eksploatacji dużo się mówi w kontekście ułatwień dla właścicieli, jednak dotychczas takie modele jeszcze w Polsce nie istniały. Firma Loredo RES chwali się, że opracowaną przez nią koncepcję wdrożono w budynku C kompleksu Spark zbudowanego przez firmę Skanska w Warszawie.

Projektowanie w technologii BIM pozwala na tworzenie trójwymiarowych modeli budynku ze wszystkimi instalacjami i urządzeniami. Powiązane z bazami danych (informacje o tychże instalacjach, urządzeniach, ich producentach, dokumenty sprzedaży, gwarancje, daty przeglądów itp.) mogą stanowić bezcenne narzędzie do zarządzania. Na etapie, kiedy obiekt dopiero ma powstać, metoda modelowania informacji o budynku pozwala na duże oszczędności czasu i pieniędzy. Gdyby taki model przekazany był facility managerom, podobne korzyści przyniósłby na etapie eksploatacji.

Model zamiast BMS

— Problemem dotąd było to, że projektujący budynki w technologii BIM nie uwzględniali w swojej pracy takiego wykorzystania. Nasza firma, specjalizująca się w digitalizacji zarządzania budynkami, przygotowała opis uzupełniający modele konstruktorów i architektów o procesy i dane używane na etapie eksploatacji — mówi Maciej Wiśniewski, prezes Loredo RES.

Loredo nie tworzy technologii, ale łączy ze sobą istniejące, by zastosować je w eksploatacji budynku. Na obecnym etapie rozwiązania BIM 7D (czyli technologia BIM na poziomie zarządzania budynkiem) pozwalają na uzyskanie świadomości, co mamy w obiekcie, w jakim stanie, jak sterować, planować koszty, zatrudniać ludzi.

— Integrując taki model z systemem do zarządzania budynkiem, uzyskamy jakby awatara tego budynku. Dzięki znajdującym się np. w biurowcu czujnikom BMS (Building Management System) na trójwymiarowym modelu pracownicy serwisu od razu zlokalizują miejsce awarii, będzie możliwa natychmiastowa interwencja, a dane opisujące urządzenia pomogą w sprawnym jego usunięciu — tłumaczy Maciej Wiśniewski.

Obecnie systemy do zarządzania budynkiem przypominają sterownię elektrowni. Komputery i ich liczne monitory wyświetlają dane ze wszystkich urządzeń, kamer i czujników, pokazując, co i jak działa, oraz pozwalając sterować tymi urządzeniami. Innowacja pozwoli na połączenie tych funkcjonalności z modelem budynku, po którym serwisant mógłby się poruszać np. na tablecie.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Pokazać korzyści

Loredo zajmuje się eksploatacją i serwisem budynków, dlatego rozwiązania cyfrowe dla tych procesów są jej bliskie. Program zastosowany w biurowcu Spark to dopiero początek.

— Spotykamy się z biurami projektowymi i generalnymi wykonawcami, żeby przekonać ich, że modele tworzone przez nich zanim budynek powstanie i wykorzystywane przy budowie przydadzą się również później. Idea modelowania 360 stopni obejmuje wykorzystanie tego samego programu przez cały cykl życia każdego obiektu, aż po rozbiórkę lub przebudowę — tłumaczy Maciej Wiśniewski.

Łatwiej wyposażyć biurowiec w takiego awatara, kiedy model od początku tworzony jest z uwzględnieniem celów, do których będzie służył również na późniejszych etapach. Oczywiście można też skanować laserowo obiekty, by stworzyć ich modele w technologii 3D, czy przerabiać modele BIM, które pierwotnie nie służyły do zarządzania. Można łączyć je z BMS.

Według Macieja Wiśniewskiego, stworzony od początku przez architektów i konstruktorów model wyposażony w dane pomocne później na etapie eksploatacji stałby się dodatkową wartością dla inwestora nabywającego budynek. W koncepcji Loredo model należałby do każdorazowego właściciela i przypisany byłby do konkretnego obiektu. Umieszczony byłby w chmurze, a nie na serwerach jakiejś kolejnej firmy serwisowej, która go obsługuje. W ten sposób można uniknąć kłopotów, gdy różne firmy wykorzystują model i wprowadzają w nim zmiany w zakresie usług, jakie wykonują, a później przestają go obsługiwać. Aktualny obraz biurowca, galerii handlowej czy obiektu przemysłowego byłby wirtualnym, wiernym cieniem każdego obiektu i trwałby niezależnie od zmian właścicieli i firm serwisujących. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane