Banki centralne dokupują złoto

opublikowano: 22-12-2015, 10:52

Korzystając ze spadku notowań surowca, banki centralne zwiększały w listopadzie swoje rezerwy złota, donosi Bloomberg.

W minionym miesiącu ceny kruszcu obniżyły się o 6,8 proc. w reakcji na oczekiwania inwestorów odnośnie wzrostu kosztów finansowania zewnętrznego w USA, co potwierdzone zostało jednak dopiero ubiegłotygodniową decyzją Rezerwy Federalnej, która zdecydowała się w końcu na pierwszą od dziewięciu lat podwyżkę stóp procentowych. 

Jak podkreśla Międzynarodowy Fundusz Walutowy okazję po raz kolejny wykorzystał Kazachstan, który nieprzerwanie do 38. miesięcy dokupuje złoto. Ten azjatycki kraj, była radziecka republika zwiększyła swoje zaangażowanie w złoto do 7,03 mln uncji w listopadzie z 6,96 mln miesiąc wcześniej. Aktywa złotowe zwiększała również Rosja, która na koniec minionego miesiąca miała 44,78 mln uncji rezerw złota (44,07 mln w październiku) oraz Turcja. Rezerwy Ankary powiększyły się z 16,10 do 16,39 mln uncji.

MFW nie dysponuje niestety aktualnymi danymi z Chin. Ostatni odczyt zaprezentowany przez Ludowy Bank Chin dotyczył września, kiedy to pokazano 5,1-proc. wzrost rezerw, zaś w lipcu władze monetarne Państwa Środka pochwaliły się aż 57-proc. dynamiką w ciągu ostatnich sześciu lat. 

Tendencja kupna będzie kontynuowana – ocenia  Feifei Li, analityk banku Barclays. Dodaje, że rynki wschodzące, takie jak Rosja, Chiny i Kazachstan "mają długoterminową potrzebę  zwiększania swoich rezerwy z uwagi na portfolio oraz cele strategiczne."

W trzecim kwartale 2015 r. banki centralne i inne instytucje zwiększyły zakupy kruszcu i złotych monet, które osiągnęły drugą pod względem wielkości w historii wartość, wynika z danych World Gold Council. Szacunki WGC wskazują, że Kazachstan ma około 27 proc. całości swoich rezerw w złocie, Rosja 13 proc. zaś Chiny jedynie około 2 proc. Liderem tego zestawienia są Stany Zjednoczone, którego rezerwy złotowe stanowią aż 73 proc. rezerw ogółem.

 

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk

Polecane