Banki upraszczają warunki

Małgorzata Ciechanowska
opublikowano: 2010-04-30 00:00

Banki proponują właścicielom firm rachunki pomagające oszczędzać czas i pieniądze.

Po kryzysie zmieniły się relacje firm z instytucjami finansowymi

Banki proponują właścicielom firm rachunki pomagające oszczędzać czas i pieniądze.

Rachunek firmowy to produkt, od którego zwykle przedsiębiorca rozpoczyna współpracę z bankiem. Dopiero później właściciele firm zaczynają korzystać z innych produktów i usług finansowych. Przedsiębiorstwa, niezależnie od wielkości, są cenną grupą klientów. Dlatego instytucje finansowe prześcigają się w ofertach. Konkurencja jest spora, więc nie brakuje promocji.

Jedna umowa, wiele usług

Najczęściej stosowaną strategią są promocje cenowe związane z miesięcznym kosztem prowadzenia rachunku. To już nie wystarcza, zwłaszcza, że o rzeczywistych kosztach zarządzania kontem decyduje skala operacji wykonywanych na rachunku.

Najpopularniejszą formą działań promocyjnych jest ulepszenie standardów związanych z zawieraniem umów. Teraz coraz częściej klient podpisuje jedno porozumienie, które umożliwia mu korzystanie z kilku produktów bankowych.

W Kredyt Banku jeden kontrakt daje kontrahentowi możliwość używania rachunku bieżącego, rachunków pomocniczych, standardowych form lokowania nadwyżek finansowych, bankowości internetowej, kart debetowych i typu charge.

Z podobną propozycją wyszedł HSBC Bank Polska, umożliwiając przedsiębiorcom internetowy dostęp do wszystkich rachunków otwartych w banku niezależnie od tego czy zostały założone w Polsce czy w oddziałach zagranicznych.

— Firma, która ma centralę w kraju, a działa jednocześnie na innych rynkach i ma tam osobne konta w banku HSBC, może nimi zarządzać za pomocą jednolitej platformy internetowej, na której widoczne są wszystkie jej rachunki. Wówczas spółka korzystająca z tego rozwiązania, dokonując przelewów między rachunkami, oszczędza pieniądze, gdyż bank traktuje te operacje jako przelewy wewnętrzne, co sprawia, że ich koszt jest znacznie niższy — tłumaczy Dariusz Szymański, dyrektor departamentu zarządzania środkami finansowymi HSBC Bank Polska.

Innym rozwiązaniem proponowanym przez HSBC jest automatyczna konsolidacja środków. To propozycja dla firm o strukturze oddziałowej, chcących regulować przepływy między rachunkami poszczególnych oddziałów. System operacyjny banku automatycznie wykonuje transfery środków zgromadzonych na oddzielnych kontach na rachunek główny firmy. Dzięki temu środki, którymi dysponuje firma, nie są rozproszone, co umożliwia łatwiejsze i bardziej efektywne zarządzanie nimi.

Także MultiBank usprawnił zdalną obsługę finansów firmy. Wśród jego propozycji znalazł się koszyk płatności umożliwiający realizację nawet dwudziestu przelewów po jednorazowej autoryzacji kodem SMS.

— To rozwiązanie szczególnie przydatne firmom, które prowadzą stałe rozliczenia z wieloma kontrahentami lub wypłacają pensję wielu pracownikom — mówi Andrzej Żak, naczelnik wydziału firm z MulitBanku.

Ponadto, MultiBank pozwolił klientom na płacenie przez internet kartą debetową na takich samych zasadach, na jakich płacą posiadacze kart kredytowych. Dzięki temu firma — po zleceniu płatności — może wysłać kontrahentowi e-mail z potwierdzeniem wykonania przelewu w formacie PDF, bez konieczności składania wizyty w placówce.

Udogodnieniem dla przedsiębiorców stała się również wymiana walut, którą wprowadziły Kredyt Bank i HSBC Bank Polska. Całodobowy dostęp do elektronicznej platformy zamiany pieniądza pozwala uniknąć przestojów w transakcjach z zagranicznymi partnerami. Ponadto, MultiBank zaproponował klientom indywidualną negocjację kursów walutowych przez telefon.

— Podstawowym produktem jest rachunek bieżący. Klient, podpisując jedną umowę, może korzystać z większości produktów bankowych. Uzyskuje dostęp do systemu bankowości elektronicznej, może także wymieniać waluty, korzystać z obsługi telefonicznej, obsługi gotówkowej, kart płatniczych, usług depozytowych, rachunków dodatkowych, usługi identyfikacji płatności, czy usług zarządzania płynnością, nie mówiąc o sprawach oczywistych takich jak przelew, rozliczenia, wyciągi, czeki i wiele innych — wylicza Maciej Walęczak, dyrektor wydziału produktów departamentu bankowości transakcyjnej, Bank Millennium.

Poza rachunkiem bieżącym Bank Millenium oferuje różne typy rachunków dedykowanych, takich jak: rachunki techniczne służące do rozliczania wybranych usług, m.in.: depozytów, kredytów, transakcji wymiany walut.

— Oferujemy też rachunki płacowe, do których dostęp mają wyłącznie wskazani przedstawiciele klienta. Rachunki powiernicze i zastrzeżone są natomiast indywidualnie konstruowane pod rozliczenie konkretnych transakcji między kontrahentami. Rachunki indywidualnych depozytów tworzy się zaś np. do przechowywania depozytów stron toczących spór. Za każdym z tych rachunków kryje się jakaś szczególna właściwość — dodaje Maciej Walęczak.

W czasach kryzysu uzyskanie kredytu na finansowanie działalności firmy graniczyło z cudem. Nieufność i ostrożność banków wobec przedsiębiorców spowodowały wstrzymanie udzielania kredytów w większości jednostek. Obecnie sytuacja się poprawiła. Instytucje finansowe znów są gotowe pożyczać.

Łatwiej o kredyt

Na początku kwietnia 2010 r. mBank wprowadził do swojej oferty firmowej kredyt gotówkowy dla małych i średnich przedsiębiorstw (MSP). Obecnie tylko sześć banków w Polsce oferuje pożyczkę dla małych i średnich przedsiębiorstw. To, poza mBankiem, ING Bank Śląski, Alior Bank, BZ WBK i Bank Pekao.

— Ten produkt jest częścią nowego procesu kredytowego dla aktywnych klientów firmowych. Kredyt jest dostępny wyłącznie po złożeniu podpisu. Limit pożyczki wyznaczany jest na podstawie relacji kredytobiorcy z bankiem. Mogą z niej skorzystać osoby fizyczne prowadzące własną indywidualną działalność gospodarczą, w tym wykonawcy wolnych zawodów, wspólnicy spółki cywilnej, spółka jawna lub partnerska — wymienia Marek Piotrowski, ekspert ds. produktów firmowych w mBanku.

Minimalna kwota kredytu to 10 tys. zł, maksymalna — uzależniona jest od zdolności kredytowej wnioskodawcy (nawet do 100 tys. zł). Pożyczkę można uzyskać dwoma drogami. Pierwszy sposób: doradca sam może zaproponować przedsiębiorcy skorzystanie z kredytu. Wówczas klient pojawia się w centrum finansowym z dokumentem tożsamości, zawiera umowę kredytową i następnego dnia może korzystać z pieniędzy, które wpłynęły na jego konto. Dugi sposób polega na zalogowaniu się do systemu transakcyjnego, w którym klient otrzymuje ofertę pożyczki dla firm. Istnieje możliwość podzielenia przyznanego limitu na trzy produkty: kartę kredytową, kredyt gotówkowy i kredyt odnawialny.

Także Alior Bank uprościł ofertę dla najmniejszych firm. Mogą one się ubiegać się o kredyt na podstawie historii rachunku, także prowadzonego w innym banku. Przedstawiciele wolnych zawodów mogą dostać pożyczkę na podstawie właściwego zaświadczenia lub zezwolenia na wykonywanie zawodu.

Z większym dystansem do kredytowania firm podchodzi Dariusz Szymański. Jego zdaniem, mimo poprawy koniunktury, nie należy uogólniać, że uzyskanie pożyczki stało się łatwiejsze, gdyż każdy przypadek jest rozważany indywidualnie. Dostępność kredytu dla firmy zależy przede wszystkim od jej sytuacji finansowej.

Małgorzata Ciechanowska

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface

Partner strategiczny

Alior

Partnerzy

GPW Orlen Targi Kielce