Bidvest nakarmi Polaków

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 04-08-2009, 06:52

Farutex zyskał potężnego inwestora. Założyciele firmy zostają u steru i szykują się do jazdy na dopalaczu. Firma z  RPA zainwestowała ponad miliard złotych

Kiedy w 1991 r. trzej koledzy ze studiów ichtiologicznych w Szczecinie postanowili założyć firmę handlową Farutex, mając zaledwie 300 dolarów kapitału w kieszeni, nic nie wskazywało na to, że po kilkunastu latach stanie się ona przedmiotem dużej transakcji z funduszami inwestycyjnymi i globalnym koncernem w rolach głównych. A tak właśnie się stało. Notowana na giełdzie w Johannesburgu handlowo-usługowa Grupa Bidvest ogłosiła wczoraj przejęcie dwóch dużych firm dystrybucyjnych w naszym regionie: czeskiej spółki Nowaco oraz polskiego Faruteksu. Wartość zakupu sięga aż 250 mln EUR (ponad 1 mld zł). Tak dużej transakcji z udziałem polskiej firmy i funduszy private equity dawno już nie było. Przypomnijmy dla porównania, że według firmy Deloitte, od października do kwietnia w Europie Środkowej fundusze dokonały łącznie 16 zakupów o łącznej wartości zaledwie 100 mln EUR.

Farutex, który jest największym w Polsce wyspecjalizowanym dystrybutorem żywności dla firm z sektora gastronomicznego i hotelarskiego, już wiele lat temu stał się obiektem pożądania międzynarodowych inwestorów. Najpierw w szczecińską firmę zainwestowała duńska grupa BHJ, która w 2005 r. sprzedała swoje udziały funduszom inwestycyjnym związanym z JP Morgan Partners oraz Bancroft Private Equity. To właśnie te fundusze postanowiły teraz wyjść z inwestycji i sprzedać swój większościowy pakiet udziałów południowoafrykańskiemu gigantowi, który na całym świecie zatrudnia ponad 100 tys. osób.

Więcej we wtorkowym "Pulsie Biznesu".

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane