Rozpoczęła się rywalizacja o zdobycie kontraktu na dostawę samolotów-cystern dla brytyjskich sił powietrznych. Jego wartość wynosi 20,7 mld USD.
O zdobycie kontraktu starają się dwa konsorcja. Pierwsze tworzy amerykański Boeing oraz brytyjskie Serco Group i BAE Systems. W skład drugiego weszły EADS, największy udziałowiec Airbus SAS, Thales, Rolls-Royce i Cobham.
W czwartek przedstawicieli pierwszego z konsorcjów zadeklarowali, że są w stanie dostarczyć co najmniej o 20 więcej samolotów niż rywale. Zamierzają przerobić na samoloty-cysterny Boeingi 767 latające dotąd w British Airways.
Konsorcjum, na czele którego stoi EADS poinformowało natychmiast, że oferta rywali tylko z pozoru wydaje się lepsza. Airbusy 330, które oferuje, są po prostu większe od Boeingów 767.
Wiążące oferty konsorcjów mają zostać złożone w przyszłym tygodniu. Kontrakt zostanie podpisany do końca przyszłego roku. Konsorcjum, które go zdobędzie będzie leasingować samoloty-cysterny siłom powietrznym przez 27 lat. Zajmie się także ich obsługą.
MD, Reuters