„13” nie zawsze jest pechowa. W tym roku o tyle procent zwiększymy wykorzystanie unijnych funduszy transportowych.
Realizacja wielu inwestycji z programu Infrastruktura i Środowisko idzie
lepiej niż planowano. Według danych Centrum Unijnych Projektów
Transportowych (CUPT) do końca 2018 r. rozliczono już z Brukselą 34
proc. dotacji, czyli ok. 28,5 mld zł. W tym roku na konta beneficjentów
wpłynie kolejne 9,8 mld zł. Wskaźnik zatwierdzonych w tym roku płatności
sięgnie 13 proc., a narastająco, od czasu uruchomienia programu w 2014
r., wyniesie 47 proc. Sporo funduszy trafi zwłaszcza na rynek lokalny —
wykorzystanie dotacji w 2019 r. na projekty miejskie sięgnie aż 15
proc., a narastająco 31 proc.
— Samorządy miały wiele problemów z wyłanianiem wykonawców, ponieważ
wartość ich ofert przekraczała kosztorysy. Udało się jednak odmrozić
realizację wielu projektów lokalnych — podkreśla Przemysław Gorgol,
dyrektor CUPT.
Informuje jednak, że mogą zmienić się proporcje unijnego dofinansowania
i wkładu własnego. Pierwotnie planowano, że udział beneficjentów będzie
zazwyczaj na poziomie 15 proc., a resztą pokryje Komisja Europejska. —
Obecne proporcje zbliżają się do podziału 50 na 50 proc. — szacuje
Przemysław Gorgol. Oznacza to, że samorządy, podobnie jak kolejarze,
będą musiały znacząco zwiększyć własne zaangażowanie w inwestycje, by je
zrealizować i wykorzystać unijne fundusze. Przemysław Gorgol dodaje też,
że CUPT zachęca samorządy do lepszej współpracy z wykonawcami
inwestycji, udzielania im zaliczek, czy też wprowadzenia zasad
waloryzacji, podobnych do przedstawionych niedawno przez PKP Polskie
Linie Kolejowe oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Ma
nadzieję, że w nowym prawie zamówień publicznych, które planuje wdrożyć
rząd, znajdą się przepisy motywujące samorządowców do indeksowania umów.
Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej
Drogownictwa, podkreśla, że wykonawcy od dawna zabiegają o
zaliczki i waloryzowanie umów samorządowych. Lokalni włodarze, którym
coraz trudniej finansować rosnące ceny inwestycji, nie palą się do tych
rozwiązań.
Wprowadzają je natomiast kolejarze, którym zależy na przyśpieszeniu
inwestycji. W tym roku wykorzystają 11 proc. unijnej puli, a nastająco
wskaźnik sięgnie 29 proc. Liderem pozostaną podmioty realizujące
inwestycje drogowe, zapewniające bezpieczeństwo komunikacyjne oraz
lotnicze. W tym obszarze wskaźnik tegorocznej alokacji jest szacowany na
12 proc., a narastająco 61 proc.
Przemysław Gorgol podkreśla, że równoczesna realizacja wielu projektów
infrastrukturalnych wymaga wzmocnienia działań kontrolnych. Informuje,
że CUPT przekaże fundusze z programu Pomoc techniczna na wsparcie
działań nadzoru budowlanego, by jego inspektorzy wzmocnili kontrolę
jakości realizowanych inwestycji. Chodzi o to, by tuż po oddaniu nie
trzeba było remontować nowych obiektów infrastrukturalnych i by
spełniały one założenia zapisane w projektach, na których podstawie
przyznano dofinansowanie ich realizacji.
© ℗