CCC nie zaraziło optymizmem inwestorów. Kurs ze szczytu spadł o 28 proc.

KZ, PAP Biznes, Bloomberg
opublikowano: 2025-08-08 16:36

Zarząd obuwniczej spółki z optymizmem patrzy na drugie półrocze, ale inwestorów martwi spadek marży.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Nawet o 3 proc. rosły na początku sesji notowania CCC, ale kurs szybko zszedł pod kreską w najgorszym momencie spadał nawet o 11 proc. Pod względem wielkości obrotów walory spółki biły w piątek wszystkie blue chipy na GPW.

Wyniki lekko powyżej oczekiwań, ale...

Najważniejsze pozycje w opublikowanych w czwartek po sesji wstęnych danych za II kwartał 2025/26 (maj-lipiec) były zgodne z konsensem prognoz analityków.

Przychody grupy wzrosły w II kwartale o 11 proc. r/r do 2,88 mld zł. Analitycy spodziewali się 2,80 mld zł przychodów. EBITDA wyniosa 481 mln zł (skorygowana - 466 mln zł), a zysk operacyjny 313 mln zł. Konsens PAP Biznes przewidywał 475,3 mln zł zysku EBITDA i 307,7 mln zł EBIT.

Według szacunków spółki, marża brutto na sprzedaży w II kwartale spadła o 0,8 pp. rdr do 48,7 proc.

Rafał Wiatr, analityk Citi cytowany przez agencję Bloomberg uważa, że choć EBITDA i EBIT były nieznacznie lepsze od konsensu dzięki silnej działalności online, to marże w sklepach stacjornych były poniżej oczekiwań, ponieważ firma wprowadziła większe rabaty, aby napędzać sprzedaż.

Specjalista odnotował, że marka HalfPrice jest pod presją. Sprzedaż porównywalna spadła o wysokie dwucyfrowe wartości, a marże nie sprostały oczekiwaniom z powodu działań promocyjnych mających na celu obniżenie zapasów i wyższych kosztów wynikających z szybszej rozbudowy powierzchni (+45 proc. r/r).

Marża brutto w HalfPrice spadła o 3,5 pkt proc. do 47,4 proc. Spółka tłumaczy to planowną optymalizacją zapasu (redukcja zapasów na mkw. o 28 proc. r/r) i spodziewa się pozytywnego wpływu rosnącego udziału marek licencyjnych na marżę w drugim półroczu w związku z rosnącycm wolumenem produkcji własnej odzieży.

Założenia finansowe zostały podtrzymane

Choć niektórzy analitycy wątpią w realizację celów sprzedażowych przedstawionych przez spółkę na początku roku, to zarząd podtrzymał je po wynikach za II kwartał.

"Z optymizmem patrzymy na drugą połowę roku" - powiedział wiceprezes CCC Łukasz Stelmach na konferencji prasowej.

"Nie mamy powodów, aby je zmieniać" - dodał, pytany, czy spółka podtrzymuje założenia finansowe na ten rok.

CCC podawało wcześniej, że ambicją grupy na 2025 rok jest osiągnięcie ponad 12 mld zł przychodów, 2,4 mld zł EBITDA i 20 proc. marży EBITDA.

Jak wskazał CFO, w drugiej połowie roku skumulowane będą otwarcia nowych sklepów.

"Przybędzie nam 240 tys. m kw. nowej powierzchni, czyli 70 proc. otwarć zaplanowanych na ten rok będzie realizowanych w drugiej połowie roku" - powiedział wiceprezes.

"Do tego mamy stale rosnący udział licencji w ofercie, który przekłada się na wysokie marże" - dodał.

Ocenił, że grupa jest dobrze przygotowana produktowo na nowy sezon.

"Cały zapas mamy w magazynie, nie będzie żadnych opóźnień związanych z wejściem towarów na nowy sezon w sklepie. Dziś startujemy z sezonem +Back to school+, szybciej niż konkurencja" - powiedział Stelmach.

Gwarancja wysokiej marży

Jak zauważył, nowe kolekcje zostały kupione na bardzo dobrych warunkach, co gwarantuje wysokie marże.

"Mamy zabezpieczony dolar na bardzo dobrych warunkach. Mamy też znacznie niższe koszty transportu, co powinno nam pomóc poprawiać marżę" - powiedział wiceprezes.

Pytany o początek trzeciego kwartału, odpowiedział: "To dopiero siedem dni, ale zaczęliśmy świetnie. Mamy kilkanaście procent wzrostów sprzedaży".

Stelmach wskazał, że nowe otwarcia nie mają wpływu na rentowność.

"One są realizowane po to, żeby tę rentowność poprawiać. Sklepy zarabiają od samego początku, zarówno w przypadku CCC, jak i HalfPrice. Nie otwieramy nowych salonów na siłę, tylko zawsze są to dobre lokalizacje na świetnych warunkach. Nowym otwarciom nie towarzyszy zwiększenie bazy kosztów stałych" - powiedział wiceprezes.

Od szczytu 29 kwietnia 2025 r. (244,5 zł) kurs akcji na GPW spadł o 28 proc.