Wzrost kosztów ciąży CCC

Kamil ZatońskiKamil ZatońskiMariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2022-02-02 07:45
zaktualizowano: 2022-02-02 13:45

Obuwnicza grupa z GPW szacuje, że w trzecim kwartale z rzędu przekroczyła 2 mld zł przychodów. Równie szybko rosną jednak koszty, co niepokoi analityków.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • dlaczego wzrost kosztów CCC niepokoi analityków
  • jak oceniają tempo wzrostu przychodów Modivo i HalfPrice

Giełdowe CCC jest w gazie – po raz trzeci z rzędu uzyskało, według wstępnych wyników, kwartalne przychody powyżej 2 mld zł. W IV kwartał roku obrotowego 2021/22 (listopad-styczeń) wyniosły 2,04 mld zł, co oznacza wzrost r/r o 46 proc. i podobnie względem 2019 r. Udział e-commerce spadł o 5 pkt. proc. do 56 proc.

Kurs spółki podczas środowej sesji wystrzelił tuż po jej starcie, jednak nie minęła godzina, a znalazł się pod kreską. Wpływ na to mógł mieć równie dynamiczny co w przypadku sprzedaży wzrost kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży – zwiększyły się o 41 proc. do 1,1 mld zł. Sylwia Jaśkiewicz, analityczka DM BOŚ, mówiła ostatnio „PB”, że IV kwartał nie będzie dobry dla CCC.

– Wyniki są trochę słabsze od tego, czego się spodziewałam, głównie z powodu wyższych kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży. Wzrost kosztów pracy pozostanie jednak w tym roku ogólnorynkowym problemem. CCC utrzymuje wysokie zadłużenie [dług netto wzrósł o 26 proc. do 1,5 mld zł – red.], niemniej inwestorów nie powinno to dziwić, ponieważ trwa to już od wielu kwartałów – komentuje Sylwia Jaśkiewicz.

Wysokie koszty i dług

W podobnym tonie wypowiada się Łukasz Wachełko, analityk Wood & Company. Zwraca uwagę na 113 mln zł straty operacyjnej (166 mln zł rok wcześniej). Spółka uzasadnia rosnące koszty realizacją ogłoszonej w listopadzie strategii do 2025 r., która ma zapewnić potrojenie przychodów do ponad 20 mld zł przy podwojeniu marży EBITDA do 12 proc.

– Nie samymi przychodami firma żyje i ostatni kwartał w CCC dobrze to pokazał. Poziom marży brutto [46,5 proc., +4,4 pkt. proc. – red.] i sprzedaży – choć mogła być nieco wyższa w e-commerce – był w porządku, jednak znacznie gorzej wypadły koszty. Rozumiem, że realizacja strategii GO.25 wymaga dużych inwestycji – najpierw trzeba postawić struktury i zatrudnić ludzi, by zwiększyć przychody – jednak oczekiwałem zbliżenia się do rentowności na poziomie operacyjnym. Strata jest mniejsza niż rok wcześniej, ale punkt odniesienia jest nietypowy – wyniki w 2020 r. były mocno dotknięte przez pandemię – ocenia Łukasz Wachełko.

W jego ocenie niepokoić może także ukończenie przez CCC roku z długiem netto w okolicy czternastokrotności zysku EBITDA.

– Spółka ma co prawda “grace period” od finansujących ją banków na ten rok, jednak zejście w trakcie tego okresu poniżej pięciokrotności długu netto do EBITDA wyłącznie poprzez działalność operacyjną – bez podwyższenia kapitału – będzie, moim zdaniem, trudne – uważa Łukasz Wachełko.

Mikrohuby:
Mikrohuby:
Ponad 50 proc. krajowych zamówień CCC, którym kieruje Marcin Czyczerski, wysyła z placówek stacjonarnych. Firma wdrożyła w ostatnim czasie system zarządzania zamówieniami (OMS), który pozwolił na integrację zapasu sklepowego z e-commerce. W efekcie dostępność oferty dla klientów wzrosła skokowo.
Marek Wiśniewski

Modivo rośnie szybciej od Eobuwia

Za połowę przychodów w IV kwartale odpowiadała grupa Modivo (+35 proc.), uwzględniająca marki Modivo i Eobuwie. Sprzedaż w pierwszej w nich wzrosła o 123 proc. do 222 mln zł, a drugiej – o 23 proc. do 794 mln zł. Ich łączny zysk operacyjny wyniósł 40 mln zł (+22 proc.), a EBITDA 55 mln zł (+14 proc.).

– Dalszy dynamiczny rozwój marki Modivo jest zależny od strategii spółki, ponieważ zwiększanie sprzedaży – do czego ma ona potencjał – to jedno, ale trzeba jeszcze myśleć o rentowności. Zysk operacyjny w grupie Modivo co prawda wzrósł, jednak dynamika jest niższa niż w przypadku przychodów – mówi Sylwia Jaśkiewicz.

– Wzrost Modivo nie dziwi, w końcu rynek odzieżowy jest około pięciokrotnie większy od obuwniczego – inni też to dostrzegają, dlatego konkurencja na nim jest większa. Modivo musi wyszarpywać konkurentom udziały, więc ma trudniejsze zadanie niż Eobuwie, które wyrosło z butów i zdobyło w nich pozycję lidera – dodaje Łukasz Wachełko.

Najnowszy, uruchomiony w maju koncept firmy, HalfPrice, przyniósł 114 mln zł przychodów (+39 proc. kw/kw.). Pracowało na to 61 sklepów o powierzchni 84,8 tys. m kw. oraz otwarty w grudniu e-sklep.

– Pod względem przychodów HalfPrice wygląda dobrze, jednak wnioski wolałbym wyciągać dopiero, gdy poznamy jego strukturę kosztów. Wydaje się, że HalfPrice to dobrze skrojony koncept pod atrakcyjny segment rynku, a stoją za nim kompetentni ludzie, jednak rynek się zmienia i zobaczymy, jak marka będzie ewoluować – mówi analityk Wood & Company.

7,6mld zł

Tyle wyniosły przychody CCC w 2021 r., z czego 51 proc. stanowiła sprzedaż online…

508mln zł

…a tyle zysk EBITDA.