Clinton (7): prof. Obłój - polskie firmy nie są bez szans

Agnieszka Berger
opublikowano: 2001-05-17 14:36

Polskie firmy muszą stawiać na innowacje. Nie mają bowiem ani czasu, ani zasobów, aby nadrabiać dystans do światowych konkurentów zgodnie z podręcznikami. Takiego zdania jest Krzysztof Obłój, dyrektor Międzynarodowego Centrum Zarządzania i profesor Uniwersytetu Warszawskiego.

Fuzje potężnych koncernów, które zdominowały krajobraz biznesowy drugiej połowy lat 90. to tylko wierzchnia warstwa gospodarczej rzeczywistości. Twierdzenie to, za Peterem Druckerem, powtarza profesor Krzysztof Obłój. Jego zdaniem, na większą uwagę - zwłaszcza z punktu widzenia polskich firm - zasługuje mniej widoczny nurt dekoncentracji przedsiębiorstw, którego efektem jest pojawianie się nowych modeli biznesowych.

- Niektóre firmy, zamiast integrować, koordynować i kontrolować wszystkie obszary działalności, decydują się na outsourcing tych, które nie są kluczowe, albo na tworzenie sieci partnerów działających na rzecz wspólnego sukcesu drogą klasycznej kooperacji, poprzez licencje, alianse strategiczne czy joint ventures - twierdzi profesor Obłój.

Droga na skróty

- Polskie przedsiębiorstwa w okresie ostatniej dekady w przyspieszonym tempie zracjonalizowały skalę produkcji i poprawiły jakość dzięki nowym technologiom. Nauczyły się nowych struktur organizacyjnych, budowy sprawnej logistyki, prowadzenia kampanii marketingowych, a nawet lobbyingu. Wszystko to jednak jest tylko przywracaniem normalności. Droga do konkurencyjności na rynkach światowych jest jeszcze bardzo daleko, a polskie firmy nie mają na ogół ani czasu, ani zasobów, aby ją pokonywać zgodnie z podręcznikiem - uważa ekspert.

Dlatego, jak ocenia Krzysztof Obłój, muszą szukać drogi na skróty.

- Jedyną dostępną drogą są innowacje organizacyjne - dodaje profesor Obłój.

Niewykorzystany kapitał

Zdaniem eksperta, warunkiem podniesienia jakości zarządzania w polskich przedsiębiorstwach jest identyfikacja zasobów opartych na wiedzy.

- Kapitał intelektualny wciąż pozostaje niewykorzystany. Tymczasem w wielu branżach wiedza, reputacja, patenty, lojalność odbiorców, czy motywacja pracowników stają się fundamentem przewagi konkurencyjnej - podkreśla profesor.

Agnieszka Berger, [email protected]