Sztuczna inteligencja mówi o sobie, a goście „PB do słuchania” mówią o niej - i o tym, co jej rozwój może zmienić w naszym życiu i pracy
Ćwierć wieku temu, 29 sierpnia 1997 r., system komputerowy o nazwie Skynet zyskał samoświadomość, a kilka chwil później rozpoczął globalną wojnę nuklearną. Na całe szczęście cyborg o wyglądzie Arnolda Schwarzeneggera cofnął się w czasie i wszystko skończyło się dobrze, ale ta historia - wraz z setkami innych dzieł science-fiction - jest nieustanną przestrogą przed konsekwencjami zabaw ludzkości ze sztuczną inteligencją.
Umówmy się jednak, kto zwraca uwagi na przestrogi? Na pewno nie dziennikarze PB, więc w tym odcinku „PB do słuchania” rozmawiamy ze sztuczną inteligencją i o sztucznej inteligencji. Temat stał się bardzo gorący po tym, jak pod koniec listopada firma OpenAI, której głównym inwestorem jest Microsoft, udostępniła publiczności prototyp narzędzia ChatGPT, czatbota potrafiącego w całkiem udany sposób prowadzić konwersacje na dowolne tematy, rozwiązywać skomplikowane zadania, pisać wiersze czy scenariusze skeczy – i robić mnóstwo innych rzeczy, w zależności od potrzeb i kreatywności jego ludzkiego rozmówcy.
W tym odcinku rozmawiamy z ChatGPT, ale przede wszystkim pytamy ekspertów z różnych dziedzin o to, jak wygląda branża sztucznej inteligencji, w tym w szczególności branża w Polsce, a także jaki wpływ tego rodzaju narzędzia mogą mieć na prowadzenie biznesu, na rynek pracy czy na administrację i edukację.
Audycję zaczyna rozmowa z ChatGPT, którego odpowiedzi czyta syntezator mowy Trinity Audio. Na dobry początek opowiada o tym, czym właściwie jest sztuczna inteligencja – a potem mierzy się z pytaniami o to, jak będzie mogła nam pomóc… lub zaszkodzić.
Potem wypowiadają się już wyłącznie ludzie. Bartosz Baziński, współzałożyciel i szef operacji firmy SentiOne, jednego z największych krajowych graczy na rynku AI, tłumaczy, czy ChatGPT to rzeczywiście przełom, jedynie dobrze wytrenowany czatbot - czy coś pomiędzy. Opowiada też o tym, jak w praktyce wygląda praca nad sztuczną inteligencją.
Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający fundacji Digital Poland, przedstawia kompleksowe dane o polskim rynku AI i o tym, jak ze sztucznej inteligencji korzystają firmy. Mówi też o tym, jak na konkurencyjność polskich i unijnych twórców AI mogą wpłynąć szykowane regulacje.
Michalina Kieś, specjalistka od rekrutacji m.in. w fintechach i medtechach, obecnie będącą head of talent acquistion w DocPlannerze, zastanawia się nad tym, jakie zawody są najbardziej zagrożone przez AI, komu sztuczna inteligencja może pomóc – i jakie ludzkie kompetencje będą w cenie.
Następnie Michał Brański, współzałożyciel i szef strategii giełdowego WP Holdingu, patrzy na AI z perspektywy dużego polskiego biznesu internetowego – i odpowiada na pytanie o to, czy medialna ekscytacja ChatGPT jest uzasadniona.
Na koniec Justyna Orłowska, pełnomocniczka prezesa rady ministrów ds. GovTech, mówi o rządowej polityce dla rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce, pożądanych kierunkach rozwoju AI oraz m.in. o tym, jak nowe narzędzia można wykorzystać w edukacji.
1'35" ChatGPT o sobie
7'07" Bartosz Baziński o pracy nad AI
16'19" Piotr Mieczkowski o polskim rynku
26'36" Michalina Kieś o przyszłości pracowników
35'18" Michał Brański o biznesowych perspektywach
43'10" Justyna Orłowska o rządowym podejściu
© ℗